Rozbudowa drogi ekspresowej S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka nabiera tempa. Firma Strabag realizuje ten projekt za kwotę ponad 272 milionów złotych. Budowa estakady w Nienadówce stanowi duże wyzwanie dla wykonawców.
Estakada biegnie częściowo nad czterowlotowym skrzyżowaniem dróg: wojewódzkiej, powiatowej i gminnej. Istotnym więc było w tym miejscu wprowadzenie takiej organizacji ruchu, która pozwoli utrzymać ruch lokalny w trakcie prowadzenia robót. Sąsiedztwo zarówno kościoła jak i skrzyżowania stanowi duże ograniczenie dla robót budowlanych i zastosowanych technologii. Jest to ogromne wyzwanie dla wykonawcy, który prowadzi roboty budowlane pod ruchem
- mówi Joanna Raus, rzecznik rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ze względu na bliskie sąsiedztwo zabytkowej świątyni wykonawcy nie mogą używać walców wibracyjnych. Nowa estakada w Nienadówce otrzyma przezroczysty ekran, dzięki któremu zabytkowy kościół pozostanie widoczny dla przejeżdżających.
fot. GDDKiA
Trudne warunki techniczne i nowy standard
Łącznie będzie ich 343 kolumny o długości od 5 do 16 m. Ich całkowita długość będzie wynosiła 3776 m. Roboty te powinny zakończyć się jeszcze w tym roku kalendarzowym, co pozwoli na rozpoczęcie robót ogólnobudowlanych dla budowy przyczółków i filarów pośrednich
- dodaje Raus.
Po zakończeniu wszystkich prac kierowcy będą mogli korzystać z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Droga otrzyma również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra oraz pobocza. Zakończenie całej inwestycji zaplanowano na drugą połowę 2026 roku.
Kompleksowa rozbudowa trasy
Inwestycja obejmuje również budowę dwóch wiaduktów, z których jeden będzie służył jako przejście dla zwierząt średnich. Na trasie powstaną także dwa przejazdy gospodarcze. Wykonawca zbuduje cztery przejścia dla zwierząt średnich, cztery dla małych i osiem dla płazów. Zaplanowano również montaż ponad 2,7 kilometra ekranów akustycznych oraz budowę 18 zbiorników retencyjnych. MOP Stobierna w kierunku Lublina zostanie rozbudowany o stację paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.
Komentarze (0)