reklama

Największa inwestycja drogowa w regionie. Jak idzie budowa drogi S19?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

Największa inwestycja drogowa w regionie. Jak idzie budowa drogi S19? - Zdjęcie główne

Estakada na S19 | foto GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościCoraz bardziej zaawansowane prace widać na podkarpackim odcinku drogi ekspresowej S19. Szczególnie duże postępy notuje budowa trasy pomiędzy Jawornikiem a Babicą – to właśnie tam tempo robót wyraźnie przyspieszyło, zbliżając inwestycję do finału.
reklama

Za nami już 75. tydzień intensywnych prac na budowie S19. Po zimowej przerwie plac budowy znów tętni życiem – tempo robót wyraźnie wzrosło, a korzystne warunki pogodowe umożliwiają wykonawcy prowadzenie działań w każdej branży. Inwestycja z każdym dniem nabiera tempa i zbliża się do kolejnych etapów realizacji.

W zakresie robót drogowych wykonano m.in. 2 804 254 m3 wykopów, 1 020 921 m3 nasypów, 16 450 m2  warstw mrozoochronnych oraz wykorzystano 68 880 m gwoździ gruntowych. Zaawansowanie robót drogowych wynosi 41 proc

reklama

- informuje GDDKiA, oddział w Rzeszowie.

 

 

8 estakad na wysokich podporach

Blisko 50-procentowe zaawansowanie prac notuje się obecnie przy budowie obiektów inżynierskich – to właśnie w tej części inwestycji widać najbardziej spektakularne postępy. W ramach projektu powstaje aż osiem estakad, które wznoszone są na imponująco wysokich podporach. Wśród nich wyróżnia się estakada ES-26 – najokazalsza i zarazem najwyższa tego typu konstrukcja obecnie budowana w Polsce. Obiekt o długości około 1,15 km powstaje pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, a jego filary sięgają wysokości aż 80 metrów.

Powstaje także pięć wiaduktów. Pierwszym budowanym wiaduktem jest obiekt WD-14, który poprowadzi drogę gminną w miejscowości Wyżne nad powstającą drogą ekspresową. Na wysokości osady Sołtysie powstaje wiadukt WD-18 gdzie obecnie zakres robót koncentruje się na zbrojeniu, deskowaniu oraz betonowaniu przyszłych podpór obiektu

reklama

- przekazuje GDDKiA.

Na trasie ekspresowej S19 powstają kolejne kluczowe obiekty inżynierskie. Wiadukt WD-20 połączy miejscowości Połomia i Glinik Charzewski, prowadząc nad trasą drogę powiatową. Nieco dalej, obiekt WD-23 umożliwi przejazd między Żarnową a Niebylcem. Ostatni z wiaduktów – WD-25 – przeprowadzi lokalną drogę gminną w Żarnowej ponad nowo budowaną ekspresówką, domykając układ komunikacyjny w tym rejonie.

Równolegle powstają także cztery przejścia dla zwierząt – obiekty ramowe, które zapewnią bezpieczne podziemne korytarze migracyjne pod drogą szybkiego ruchu. Prace przy tych konstrukcjach są już na finiszu – trwają głównie roboty wykończeniowe.

reklama

Imponujące są również liczby związane z budową obiektów mostowych. Wykorzystano już około 270 tysięcy metrów sześciennych mieszanki betonowej oraz 14 500 ton stali zbrojeniowej. To mniej więcej tyle, ile waży 30-piętrowy wieżowiec lub w pełni załadowany skład towarowy ciągnący ponad sto wagonów. Skala tej inwestycji robi naprawdę ogromne wrażenie.

Droga S19

W ramach inwestycji powstaje 11,6 km nowoczesnej drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym – po dwa pasy ruchu w każdym kierunku plus pas awaryjny. Jednym z kluczowych elementów będzie węzeł Żarnowa–Strzyżów, zlokalizowany w pobliżu Strzyżowa, przy skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R.

reklama

Na trasie zaplanowano również Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa), osiem estakad, pięć wiaduktów oraz cztery przejścia dla zwierząt: dwa dla średnich, jedno dla dużych i jedno dla małych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony środowiska. Przebudowie i rozbudowie ulegną również kolidujące drogi, cieki wodne i infrastruktura techniczna.

Do czasu zakończenia całej inwestycji powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku. Po otwarciu odcinka Jawornik–Domaradz, łącznik przekształci się w lokalną drogę gminną – m.in. z dostępem ratowniczym przez MOP Jawornik.

Za realizację odpowiada firma Intercor. Wartość kontraktu to 1,2 miliarda złotych. Ogólne zaawansowanie prac przekroczyło 48%, a zakończenie robót zaplanowano na drugą połowę 2026 roku.

 

 

 

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu rzeszow24.info. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo