reklama

Nowy przebieg drogi krajowej numer 9. Zmiany w Kolbuszowej, Nowej Dębie oraz Tarnobrzegu. Poznaj szczegóły [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Podkarpacie W poniedziałek, 22 maja, odbyła się konferencja prasowa dotycząca nowego przebiegu drogi krajowej numer 9. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie przedstawiła dokładny plan.
reklama

Minister Infrastruktury zatwierdził Programy Inwestycji dla budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4. W trzecim kwartale tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie ogłosić ma przetarg na prace przygotowawcze dla tych zadań.

Uzgodnione przez Ministra Infrastruktury Programy Inwestycyjne dotyczą budowy:

  • nowego przebiegu DK9 od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do początku obwodnicy Nowej Dęby. Droga o długości około 19 km będzie przebiegała po wschodniej stronie Wisły,
  • drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów - Cmolas, dł. ok. 11 km),
  • nowego przebiegu DK9 od końca obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (odc. Widełka - A4 Rzeszów Zachód, dł. ok. 14 km).
 

Jak wskazuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie, zakres tych trzech inwestycji przewiduje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów.

- Zostanie to doprecyzowane podczas prowadzenia prac projektowych związanych z inwestycją

- nadmienia przedstawicielka rzeszowskiej GDDKiA.

Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska, chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.

- Opracowujemy dokumenty niezbędne do ogłoszenia postępowania przetargowego na prace przygotowawcze. Planujemy, że nastąpi to w trzecim kwartale tego roku. Po wyłonieniu wykonawców rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)

- dodaje Joanna Rarus.

Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.

Cel inwestycji dotyczącej przebiegu DK9

GDDKiA podrreśla, że DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ - południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 7 585 a 12 074 pojazdy na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8 463 do 33 822 pojazdy na dobę.

- Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne jak i indywidualne. Istniejące zagospodarowanie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9

- informuje GDDKiA.

Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.

Stan realizacji obwodnicy Kolbuszowej i Nowej Dęby

W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na realizację w systemie Projektuj i buduj II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK84. W końcowej fazie jest opracowanie dokumentacji (STEŚ-R - Studium korytarzowe, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) dla obwodnicy Kolbuszowej w ciągu DK9, Miejsca Piastowego w ciągu DK28, Przemyśla w ciągu DK28/DK77 i Nowej Dęby w ciągu DK9. Koncepcje programowe są opracowywana dla obwodnic, które powstaną w ciągu DK73: Jasła, Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna

- przedstawia rzeszowska generalna dyrekcja dróg.

Dla obwodnicy Kolbuszowej opracowywane jest STEŚ-R. Wykonawca przedłożył opracowaną dokumentację dla czterech wariantów obwodnicy wybranych po etapie Studium korytarzowego (SK), tj. W2, W3, W4, W9 oraz jednego podwariantu 4.1. Aktualnie trwa odbiór dokumentacji.

Marszałek Województwa Podkarpackiego zatwierdził opracowaną dokumentację hydrogeologiczną. Ponadto wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. Aktualnie przygotowywane są materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), który GDDKiA planuje złożyć we wrześniu. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Kolbuszowej w systemie Projektuj i buduj planowane jest na połowę 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na wrzesień 2029 r.

Dla obwodnicy Nowej Dęby opracowywane jest STEŚ-R. Zgodnie z harmonogramem, w połowie roku wykonawca przedłoży opracowaną dokumentację dla pięciu wariantów obwodnicy wybranych po etapie SK, tj. W6, W7, W8, W10 i W10A. Marszałek Województwa Podkarpackiego wydał pozytywną decyzję dla dokumentacji hydrogeologicznej.

Ponadto wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. W grudniu planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy w systemie projektuj i buduj zaplanowano na III kwartał 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na koniec 2029 r.

Zbigniew Chmielowiec, poseł na Sejm RP podkreślił w rozmowie z nami, kilka minut po dzisiejszej konferencji, że nowe rozwiązania dotyczące przebiegu drogi krajowej nr 9 korzystnie wpłynął na życie mieszkańców powiatu kolbuszowskiego. Zaznaczył on także, że obwodnice Kolbuszowej i Nowej Dęby będą nieodłącznym elementem ten drogi.

Nasz rozmówca dodał także, że prace nad nowym przebiegiem DK9 zakończyć mają się w perspektywie 6-8 lat. 

Parlamentarzysta z Kolbuszowej nadmienił także, że najbardziej prawdopodobnym przebiegiem dużej obwodnicy Kolbuszowej będzie wariant 4 z małymi poprawkami - zwany wariantem 4.1.

- Jestem za wyborem tego wariantu nr 4.1 

- zaznaczył poseł. 

Zbigniew Chmielowiec wyjaśnił, że wariant 4.1 nie zakłada m.in. wyburzeń domów w Zarębkach i kończy się w Widełce. O przebiegu wariantu nr 4 przeczytasz w artykule: Wariant 4 dużej obwodnicy Kolbuszowej z budynkami do wyburzenia w Kupnie. Jest apel o korektę przedstawionego projektu [MAPA]

Jan Zuba, burmistrz Kolbuszowej nie krył swojego zadowolenia planem nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Zaznaczył on, że nowa DK9 o długości około 60 km odciąży praktycznie cały powiat kolbuszowski i jego miejscowości od ciężkiego ruchu, w szczególności miasto, Cmolas, Majdan Królewski, czy Kolbuszową Dolną.

Burmistrz zauważył, że kilkunastoletnie starania o nowy przebieg krajówki nie poszły na marne. 

- Staraliśmy się o to jeszcze w czasach, jak burmistrzem był Zbigniew Chmielowiec, obecny poseł. Nie poszły one na marne i teraz możemy być zadowoleni

- wskazał Jan Zuba. 

Nasz rozmówca wspomniał także o przebiegu obwodnicy Kolbuszowej. On także jest zdania, że wariant 4.1 korzystnie wpłynie na życie w powiecie kolbuszowskim i co najważniejsze nie będą konieczne wyburzenia domów. Jak wskazał szef miasta nad Nilem, planowana obwodnica przetnie m.in. drogę wojewódzką nr 875 między Kolonią (Werynia) a Zarębkami i idealnie skomunikuje się ze strefą ekonomiczną.  

Na zdjęciu kolorem białym zaznaczono nowy przebieg drogi krajowej nr 9. 

 

Więcej w tym temacie przeczytasz w środowym wydaniu naszego tygodnika Korso Kolbuszowskie (24 maja) 

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu korsokolbuszowskie.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zaloguj się aby otrzymać dostęp do treści premium

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama