Przypomnijmy, że realizacja inwestycji składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy m.in. budowy nowych przystanków oraz linii kolejowej biegnącej z Rzeszowa do Jasionki, druga część związana jest z dostarczeniem odpowiedniego taboru. Komplikacje, o których piszemy dotyczą pierwszej części.
CZYTAJ TAKŻE: Informacje z Podkarpacia
Oferta na pół miliarda
Pierwszy przetarg odbył się na początku tego roku i został unieważniony ze względy na wysokie oferty finansowe wykonawców. Drugi przetarg odbył się w sierpniu br. i zakończył się podobnie. PKP PLK na inwestycje przygotowało 374 mln zł, a najtańszą ofertę spośród siedmiu firm przedstawiło Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Za wykonanie zadanie chcieli zainkasować prawie 0,5 mld zł.
Dołożenie ponad 100 mln zł nie wchodziło w grę, w związku z czym zdecydowano się na ogłoszenie kolejnego przetargu. Tym razem na zasadzie aukcji elektronicznej. Tym razem odpowiednia oferta się znalazła, jednak inni wykonawcy nie mają zamiaru tak łatwo odpuścić inwestycji.
Skarga do KIO
Podczas aukcji Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie ponownie przedstawiło najtańszą ofertę, jednak do ostatecznego wyłonienia wykonawcy i podpisania umowy nie doszło.
- Pozostali wykonawcy złożyli skargę do Krajowej Izby Odwoławczej. Pierwsze posiedzenie zaplanowano w przyszłym tygodniu.
- tłumaczy Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Nie znamy dokładnych kwot, jakie zaproponowano w aukcji. Wiemy jedynie, że oferenci obniżyli pierwotnie proponowane stawki. Warto także zwrócić uwagę, że problemy PKP PLK z wyłonieniem wykonawcy odbiją się na czasie realizacji inwestycji.
CZYTAJ TAKŻE: Czy mieszkańcom grozi katastrofa budowlana? [FOTO]
Co powstanie?
W ramach projektu wybudowane będą dodatkowe przystanki kolejowe, mijanki dla pociągów, obiekty inżynierskie. Powstaną także parkingi w systemie park and drive, które wyposażone będą w stojaki rowerowe. Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma kursować w pięciu kierunkach:
- Linia nr 71: Rzeszów-Kolbuszowa
- Linia nr 91: Rzeszów-Dębica
- Linia nr 91: Rzeszów-Przeworsk
- Linia nr 106: Rzeszów-Strzyżów
- Linia z Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka
Według wcześniejszych zapewnień PKA miała działać od stycznia 2021 roku. Sądząc po aktualnym przebiegu realizacji, nie należy się spodziewać, że do tego czasu pasażerowie skorzystają z jej usług. Po podpisaniu umowy, wykonawca będzie miał prawie trzy lata(1020 dni).
rafal.bolanowski@korso.pl