Ponieważ samorządy nie mogą przekazywać publicznych pieniędzy bezpośrednio liniom lotniczym, władze lokalne stworzyły system przetargów na promocję regionu. Polega to na tym, że przewoźnicy otrzymują wynagrodzenie za reklamowanie województwa w swoich kanałach sprzedaży oraz na pokładach samolotów latających do i z rzeszowskiego lotniska.
Mechanizm finansowania promocji województwa podkarpackiego zwraca uwagę ekspertów branży lotniczej ze względu na bezprecedensową współpracę trzech różnych podmiotów. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez portal pasazer.com, w działania zaangażowały się jednocześnie: Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna, Urząd Marszałkowski oraz - co szczególnie wyróżnia ten przypadek - Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka.
W przeciągu ostatniego półtora roku dla Ryanaira, Wizz Aira i LOT-u na tzw. promocję województwa podkarpackiego przeznaczono kwotę prawie 30 mln złotych - wylicza Jakub Przybyłek, redaktor portalu pasazer.com.
Irlandzki przewoźnik z najwyższym kontraktem
Największym beneficjentem podkarpackich środków na promocję okazał się Ryanair. Irlandzki przewoźnik podpisał kontrakt warty 22,5 mln zł, który będzie realizowany do końca 2025 r. W ramach umowy linia znacząco rozbudowała siatkę połączeń z rzeszowskiego lotniska. Obecnie pasażerowie mogą polecieć do siedmiu europejskich miast: Alicante, Bristolu, Dublina, dwóch lotnisk w Londynie (Luton i Stansted), Manchesteru oraz Mediolanu.
Wizz Air stawia na włoskie kierunki
Węgierski niskokosztowy przewoźnik otrzymał kontrakt na promocję regionu w swoich kanałach elektronicznych wart ponad 5,5 mln zł. Choć obecnie obsługuje tylko dwa kierunki - do Rzymu i Mediolanu - spółka argumentuje, że są one kluczowe dla strategii promocyjnej województwa. Port lotniczy zdecydował się na bezpośrednie negocjacje z przewoźnikiem, uznając jego ofertę za najbardziej odpowiadającą potrzebom regionu.
Narodowy przewoźnik z najmniejszym kontraktem
Polskie Linie Lotnicze LOT również włączyły się w promocję Podkarpacia. Mimo że obecnie oferują tylko połączenia do Warszawy, przewoźnik otrzymał kontrakt na kompleksową kampanię promocyjną wartą 1,5 mln zł. W ramach działań region będzie promowany między innymi na stronie głównej przewoźnika, w mediach społecznościowych oraz w strefach business lounge na lotniskach.
Przyszłość podkarpackiego lotnictwa
Tak szeroko zakrojone działania promocyjne mają przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności regionu. Ryanair już zapowiedział uruchomienie nowych połączeń - na Maltę oraz do chorwackiego Zadaru. Władze regionu liczą, że dzięki tym umowom promocyjnym uda się przyciągnąć więcej turystów i inwestorów na Podkarpacie.
Podkarpacie nie jest odosobnionym przypadkiem. Podobne mechanizmy finansowania promocji poprzez linie lotnicze stosują również inne regiony. Jak przypomina Jakub Przybyłek, niedawno przetargi na połączenia do Warszawy i Londynu ogłosił Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, a dwa oddzielne postępowania ogłosiły władze Łodzi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.