Odszkodowanie za nieudane wakacje

Opublikowano:
Autor:

Odszkodowanie za nieudane wakacje - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Promowane Dochodzenie odszkodowania w sądzie może czasem być bardzo ryzykowne. Przekonało się o tym młode małżeństwo, które liczyło na pokaźną sumę pieniężną w związku ze złymi warunkami hotelu, w którym przebywali. Sąd nie tylko nie zgodził się z ich roszczeniami, ale nakazał także zapłacić im odszkodowanie na rzecz hotelu.

Szczegółowo sprawę wyjaśnia adwokat Kancelarii Prawnej TMH Rzeszów.

Uzyskanie odszkodowania za nieudane wakacje jest w Polsce prawnie dopuszczalne. Podstawą takiego żądania jest art. 48 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, zgodnie z którym organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.

Złe warunki sanitarne, nieświeże jedzenie czy oferta niezgodna z prospektem – to tylko niektóre rzeczy pozwalające żądać nam zwrotu pieniędzy za wykupioną wycieczkę. Prawo pozwala także na wystosowanie roszczenia odszkodowawczego – szkopuł w tym, aby udowodnić, że hotel lub organizator wycieczki rzeczywiście nie spełnił swoich obietnic, a wyjazd okazał się porażką.

Plan odzyskania pieniędzy i stosownego odszkodowania miała młoda para małżonków. Polacy postanowili spędzić swój miesiąc miodowy na jednej z greckich wysp – wycieczkę wykupili w biurze turystycznym.

Pierwszego dnia młode małżeństwo zostało zakwaterowane w apartamencie, niestety kolejnego trafili do tzw. bungalow, czyli jednokondygnacyjnego, podmiejskiego domu mieszkalnego z werandami. Warunki w tym drugi lokalu były wg nich tragiczne – do dyspozycji mieli wyłącznie wannę z  zasłoną prysznicową z ceraty (wanna nie miała sitka przy odpływie, przy czym istniała możliwość zamknięcia odpływu, kran i odpływy były stare, wytarte, a fugi pociemniałe). Jeden z kantów z płytek ceramicznych był nieznacznie uszczerbiony. Suszarka do włosów szybko się nagrzewała. W pokoju turyści znaleźli także jednego karalucha.

Żądania konsumenta

Pamiętajmy, że jeżeli organizator turystyki nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków. Podróżny nie jest zobowiązany do wyznaczenia terminu, jeżeli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub gdy z okoliczności wynika, że niezgodność powinna być usunięta niezwłocznie.

Jeżeli jakość świadczeń zastępczych jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy turystycznej, organizator turystyki przyznaje podróżnemu odpowiednie obniżenie ceny imprezy turystycznej.

Podróżny może odrzucić zaproponowane świadczenia zastępcze tylko wtedy, gdy nie są one porównywalne z tym, co zostało uzgodnione w umowie o udział w imprezie turystycznej, lub jeżeli przyznana obniżka ceny jest nieodpowiednia.


Jeżeli nie jest możliwe zaproponowanie świadczeń zastępczych lub podróżny je odrzuci, wówczas podróżny jest uprawniony do uzyskania obniżenia ceny lub odszkodowania, lub zadośćuczynienia, bez rozwiązywania umowy o udział w imprezie turystycznej.

Roszczenie o odszkodowanie za nieudane wakacje

Po powrocie do kraju małżonkowie złożyli reklamację do biura turystycznego, w którym zakupili wycieczkę do Grecji. Zażądali kwoty 5 000 zł, z czego 2 600 zł było różnicą pomiędzy wycieczką do hotelu 5,5-gwiazdkowego a 3,5-gwiazdkowego, pozostała zaś suma – to rekompensata za straty moralne, wynikające z niedogodności podczas pobytu w hotelu i brak pełnych informacji u rezydentów.

Biuro turystyczne wyraziło głęboki żal z powodu nieudanej wycieczki, jednak nie uznało roszczeń nowożeńców. Sprawa trafiła zatem do sądu, niestety rozstrzygnięcie nie zostało podjęte na korzyść powodów. Sąd w uzasadnieniu swojego wyroku zaznaczył, że roszczenie turystów jest bezzasadne, bo wycieczka była zrealizowana zgodnie z prospektem, który oferowało biuro podróży. Uznano m.in., że opis obiektu hotelowego nie pozwala na uznanie, że istniały w nim wady techniczne (brak prysznica, istnienie odpływu), a pozostałe mankamenty to konsekwencja normalnego zużycia materiału i że przed turystami nie zatajono niczego przy zawieraniu umowy. Odnosząc się do znalezionego w pokoju karalucha, Sąd Rejonowy stwierdził, że zdarzenie to miało charakter wyłącznie incydentalny i zrozumiały z uwagi na warunki pogodowe i przyrodnicze panujące na wyspach greckich.

Na podstawie jednostkowego przypadku nie sposób jednak uznać, że w pokoju czy ogólnie na terenie obiektu „gnieździły się karaluchy", a zjawisko to miało jakikolwiek związek z brakiem utrzymania czystości, warunków higienicznych przez hotel czy też organizatora imprezy.

Sprawa trafiła do Sądu Okręgowego w Poznaniu, który podtrzymał rozstrzygnięcie Sądu Rejonowego. Dodatkowo zasądził od nowożeńców zwrot kosztów postępowania w kwocie 1 684 zł.

Podstawa prawna: Art. 48 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, Wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu (sygn. akt XV Ca 590/17)

Patron merytoryczny artykułu:

Kancelaria Prawna TMH Rzeszów
ul. Dominikańska 1A
35-077 Rzeszów

Tel: (17) 307 07 66

 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zaloguj się aby otrzymać dostęp do treści premium

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE