Utrzymanie decyzji środowiskowej to niewątpliwie pozytywna wiadomość, zarówno dla mieszkańców Rzeszowa, jak i dla urzędników miejskich. Nie mniej jednak, decyzja SKO przybliża miasto zaledwie o krok od rozpoczęcia inwestycji, a droga przed nim jest jeszcze długa.
- Wojewoda musi nam wydać Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Aby się o nie ubiegać potrzebujemy zezwolenia wodno-prawnego od Wód Polskich, o które wnioskowaliśmy jeszcze w maju br.
- wyjaśnia Agnieszka Siwak-Krzywonos z biura prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa.
Kolejne zadanie wiąże się z uzyskaniem dofinansowania i wpisaniem inwestycji do budżetu. Szacuje się, że koszt inwestycji wyniesie ok. 450 mln zł.
- Dopiero gdy uzyskamy ZRID będziemy mogli mówić o dokładnej kwocie.
- dodaje Agnieszka Siwak-Krzywonos.
Droga, która połączy ul. Podkarpacką z Sikorskiego, ma mieć ok. 6 km. długości. Trasa obwodnicy zostanie poprowadzona przez os. Zwięczyca, zalew na Wisłoku, osiedle Biała i Budziwój - aż do al. Sikorskiego. W ramach inwestycji ma także powstać najdłuższy most w mieście. Stworzenie obwodnicy południowej gwarantuje znacznie mniejsze zagęszczenie ruchu pojazdów, m.in. na al. Powstańców Warszawy oraz ulicy Kwiatkowskiego.
Skąd wziąć 450 mln zł na inwestycje?
Koszt budowy obwodnicy południowej miasta jest olbrzymi. Bez dofinansowania miasto nie będzie w stanie zrealizować inwestycji z własnych środków.
- Do realizacji inwestycji potrzeba nam około 450 mln zł. Złożyliśmy wniosek o przyznanie dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Możemy otrzymać nawet 100 proc. wsparcia.
- tłumaczył jeszcze we wrześniu br. Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Krajowy Plan Odbudowy został stworzony, aby wspierać polską gospodarkę w obliczu pandemii. W ramach KPO otrzymaliśmy z Unii Europejskiej 23 mld euro na dotacje i prawie 35 mld euro na pożyczki.
Optymistyczna prognoza to rozpoczęcie przetargu na wykonanie robót budowlanych już na wiosnę 2021 roku.
Warto wspomnieć, że budowa obwodnicy południowej to nie jedyny projekt zgłoszony do KPO. Poza nią władze miasta wnioskują o dofinansowanie budowy połączenia ul. Warszawskiej i Krakowskiej oraz budowy Wisłokostrady wraz z rozbudową ul. Maczka i przebudową mostu Załęskiego.
rafal.bolanowski@korso.pl