Główny Inspektor Pracy uczula, że podczas występowania wysokich temperatur pracodawcy mają wobec swoich podwładnych pewne obowiązki, wynikające z prawa pracowników do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Po pierwsze powinni mieć zapewnione zimne napoje i to w ilościach zaspokajających ich potrzeby. Jest to konieczne w sytuacji, gdy temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28 stopni Celsjusza (w pomieszczeniach) i 25 stopni C. na otwartej przestrzeni.
CZYTAJ TAKŻE:
Inspekcja Pracy przypomina też, że przy pracach brudzących, wykonywanych w wysokiej temperaturze pracodawca zobowiązany jest zapewnić do celów higienicznych co najmniej 90 litrów wody dziennie na jedną osobę. Przy pracy na otwartej przestrzeni pracownicy powinni mieć możliwość odpoczynku przed upałem w miejscu zacienionym i zadaszonym. Warto także zadbać, aby nosili nakrycia głowy i przewiewne ubrania zapewniające ochronę przed promieniowaniem UV oraz – jeśli to możliwe – wykonywali swoje obowiązki w chłodniejszych porach dnia.
W pomieszczeniach należy pamiętać o używaniu i utrzymywaniu w sprawności wszelkich urządzeń wentylacyjnych i klimatyzujących. W oknach powinny znajdować się rolety czy żaluzje, bo chroni to wnętrze biura przed nadmiernym nasłonecznieniem.
- Klimatyzacja i wentylacja stosowana w pomieszczeniach pracy nie może powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń – strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
- zaznacza PIP.
CZYTAJ TAKŻE:
Eksperci zwracają także uwagę, że można zmienić organizację pracy, np. skrócić godziny pracy (zwłaszcza osobom pracującym ponad 8 godzin dziennie), zastosować system rotacyjny, aby zatrudniony miał czas na odpoczynek i regenerację. Przy czym, w żadnym wypadku, nie może to spowodować obniżenia wynagrodzenia.
- Trzeba pamiętać o zakazie zatrudniania pracowników młodocianych w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30 stopni C., a wilgotność względna powietrza – 65 procent.
- przypomina PIP.
Na skrócenie czasu pracy urzędników zdecydował się tarnobrzeski magistrat. Urząd pracuje o godzinę krócej. Wyższe temperatury - powyżej 33 stopni C. może skrócić czas pracy o 1,5 godziny.
- Skrócenie czasu pracy dotyczy pracowników komórek nie obsługujących interesantów. Organizacja pracy przebiega w sposób nieprzerywający ciągłości pracy urzędu. Skrócony czas pracy ze względu na upały obowiązuje każdego lata, począwszy od 2015 roku.
- wyjaśnia na łamach portalu NadWisłą24.pl Wojciech Lis, rzecznik prasowy tarnobrzeskiego urzędu miejskiego.
Szczególnie należy zadbać o bezpieczeństwo kobiet w ciąży lub karmiących piersią.
KARY
W przypadku kontroli za brak napojów grozi grzywna od tysiąca złotych do 2 tysięcy złotych, a jeśli łamanie przepisów będzie nagminne, to wysokość kary może wzrosnąć do nawet 5 tysięcy złotych. Jeżeli sprawa trafi do sądu, przepisy górną granicę grzywny wskazują na 30 tysięcy złotych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.