Reklama

Apel Prasy i Gazet Lokalnych do podkarpackiej wojewody

Opublikowano:
Autor:

Apel Prasy i Gazet Lokalnych do podkarpackiej wojewody - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Media lokalne podobnie jak samorządy - są najbliżej ludzi, mieszkańców województw, powiatów, miast i gmin. Naszą misją jest dostarczanie rzetelnych informacji, przyglądanie się lokalnej polityce czy sportowi, nagłaśnianie spraw, problemów, obaw, a także sukcesów naszych czytelników. Jesteśmy jednocześnie najsłabszym ogniwem wśród wydawców prasy, a nasze obroty z powodu pandemii koronawirusa spadły niejednokrotnie o kilkadziesiąt procent. Toteż z inicjatywy Stowarzyszenia Gazet Lokalnych, Stowarzyszenia Prasy Lokalnej oraz Izby Wydawców prasy wystosowaliśmy apel do podkarpackiej wojewody Ewy Leniart, oraz marszałka Władysława Ortyla, który publikujemy w formie listu otwartego.

- Szanowna Pani Wojewodo!

W trudnej rzeczywistości wywołanej pandemią koronawirusa, niezwykle istotną rolę spełnia prasa, nie tylko przekazując informacje, ale przede wszystkim edukując czytelników oraz integrując ich wokół idei wspólnych działań zmierzających do ograniczenia wpływu epidemii na codzienne życie. Obok żywności i środków higienicznych, prasa staje się towarem pierwszej potrzeby i powinna być skutecznie dostarczana do każdego miejsca w Polsce.

Dziennikarze wypełniają swoją misję niejednokrotnie z rzeczywistym narażeniem życia pokazując w sposób autentyczny, na czym polega misja środków przekazu i ich służba społeczeństwu. Szczególnie ważną rolę odgrywa przy tym prasa lokalna, dostarczająca na bieżąco najważniejsze informacje dotyczące najbliższego otoczenia i sytuacji danego regionu. Rola ta jest tym większa, iż tytuły lokalne docierają często do osób, które nie potrafią korzystać z internetu, a nawet jeśli sobie radzą z obsługą komputerów czy telefonów – często nie potrafią krytycznie analizować i wyselekcjonować wartościowych informacji. Obecnie prasa lokalna z dnia na dzień została postawiona w niezwykle trudnej sytuacji. Akcja „pozostań w domu” i systematycznie wprowadzane zakazy i ograniczenia przekładają się w sposób oczywisty na spadek sprzedaży czasopism i gwałtowną utratę zleceń reklamowych, a tym samym na przychody wydawców. Jak wynika z zebranych przez nasze organizacje informacji, obroty wydawców lokalnych spadły w ostatnim czasie o kilkadziesiąt procent.

Ze względu na ograniczenie funkcjonowania wielu przedsiębiorstw, z dnia na dzień odwołano także zlecenia ogłoszeń i reklam publikowanych przez lokalne firmy w prasie i na stronach internetowych tygodników lokalnych. Spadek przychodów reklamowych wynosi czasem do niemal 80%! Wydawcy nie mają obecnie środków na wypłatę pensji, a dziennikarze zatrudnieni na kontraktach utracili swoje źródła dochodów. Należy też wskazać, że lokalne wydawnictwa prasowe, to prywatne firmy, niewielkie, często rodzinne, ale odgrywające znaczącą rolę na lokalnych rynkach pracy. Wydawcy spodziewają się, że w kwietniu sytuacja jeszcze się pogorszy… Zwracamy się do Pani z apelem, aby z uwagą przyjrzała się sytuacji lokalnych wydawców prasowych, które są najsłabszym ekonomicznie i najbardziej wrażliwym ogniwem rynku medialnego, będącego wszakże istotnym elementem polskiej kultury narodowej i systemu informacyjnego Polski. Ewentualny upadek polskiej prasy lokalnej oznaczać będzie niepowetowaną stratę dla Polski, dla polskiej demokracji i kultury. Wprowadzona przez rząd tzw. „tarcza antykryzysowa” tylko w części rozwiąże problemy lokalnych wydawców prasy, zawarte w niej rozwiązania są dalece niewystarczające wobec bardzo trudnej i stale pogarszającej się sytuacji, w jakiej znaleźli się obecnie wydawcy lokalnej prasy. Dlatego też przedstawiamy do rozważenia nasze propozycje rozwiązania tej trudnej dla środowiska sytuacji i pilne wdrożenie – obok ogólnego państwowego systemu wsparcia dla polskiej gospodarki – pewnych szczególnych rozwiązań mogących wspomóc lokalnych wydawców, takich jak:

1) wsparcie prasy lokalnej przez publikację płatnych rządowych i samorządowych ogłoszeń i komunikatów do ludności;
2) poparcie postulatu wprowadzenia zerowej stawki VAT dla sprzedaży prasy lokalnej;
3) wypłata przez okres 6 miesięcy w formie nieoprocentowanej pożyczki z budżetu państwa środków na bieżące pokrycie czynszów, rachunków za prąd, gaz itp. lub zwolnienie wydawców z tych opłat na taki sam okres;
4) nieoprocentowana pięcioletnia pożyczka w wysokości przychodu ze sprzedaży za ostatnie sześć miesięcy, pod warunkiem utrzymania dotychczasowego poziomu zatrudnienia;
5) wprowadzenie obowiązku sprzedaży gazet lokalnych we wszystkich punktach z prasą, także w marketach spożywczych.

Izba Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych i Stowarzyszenie Prasy Lokalnej oraz całe środowisko wydawców i dziennikarzy wierzą, że – z uwagi na wielką rolę kulturotwórczą prywatnej lokalnej prasy – Wojewodowie i Marszałkowie Województw podejmą stosowne działania mające osłonić lokalne wydawnictwa przed trudnościami, które są efektem epidemii koronawirusa.

Z wyrazami szacunku

Ryszard Pajura - prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych,
Piotr Piotrowicz - prezes Stowarzyszenia Prasy Lokalnej,
Bogusław Chrabota - prezes Izby Wydawców Prasy.

 

- Szanowny Panie Marszałku!

W trudnej rzeczywistości wywołanej pandemią koronawirusa, niezwykle istotną rolę spełnia prasa, nie tylko przekazując informacje, ale przede wszystkim edukując czytelników oraz integrując ich wokół idei wspólnych działań zmierzających do ograniczenia wpływu epidemii na codzienne życie. Obok żywności i środków higienicznych, prasa staje się towarem pierwszej potrzeby i powinna być skutecznie dostarczana do każdego miejsca w Polsce.

Dziennikarze wypełniają swoją misję niejednokrotnie z rzeczywistym narażeniem życia pokazując w sposób autentyczny, na czym polega misja środków przekazu i ich służba społeczeństwu. Szczególnie ważną rolę odgrywa przy tym prasa lokalna, dostarczająca na bieżąco najważniejsze
informacje dotyczące najbliższego otoczenia i sytuacji danego regionu. Rola ta jest tym większa, iż tytuły lokalne docierają często do osób, które nie potrafią korzystać z internetu, a nawet jeśli sobie radzą z obsługą komputerów czy telefonów – często nie potrafią krytycznie analizować i wyselekcjonować wartościowych informacji. Obecnie prasa lokalna z dnia na dzień została postawiona w niezwykle trudnej sytuacji. Akcja „pozostań w domu” i systematycznie wprowadzane zakazy i ograniczenia przekładają się w sposób oczywisty na spadek sprzedaży czasopism i gwałtowną utratę zleceń reklamowych, a tym samym na przychody wydawców. Jak wynika z zebranych przez nasze organizacje informacji, obroty wydawców lokalnych spadły
w ostatnim czasie o kilkadziesiąt procent.

Ze względu na ograniczenie funkcjonowania wielu przedsiębiorstw, z dnia na dzień odwołano także zlecenia ogłoszeń i reklam publikowanych przez lokalne firmy w prasie i na stronach internetowych tygodników lokalnych. Spadek przychodów reklamowych wynosi czasem do niemal 80%! Wydawcy nie mają obecnie środków na wypłatę pensji, a dziennikarze zatrudnieni na kontraktach utracili swoje źródła dochodów. Należy też wskazać, że lokalne wydawnictwa prasowe, to prywatne firmy, niewielkie, często rodzinne, ale odgrywające znaczącą rolę na lokalnych rynkach pracy. Wydawcy spodziewają się, że w kwietniu sytuacja jeszcze się pogorszy… Zwracamy się do Pana z apelem, aby z uwagą przyjrzał się sytuacji lokalnych wydawców prasowych, które są najsłabszym ekonomicznie i najbardziej wrażliwym ogniwem rynku medialnego, będącego wszakże istotnym elementem polskiej kultury narodowej i systemu informacyjnego Polski. Ewentualny upadek polskiej prasy lokalnej oznaczać będzie niepowetowaną stratę dla Polski, dla polskiej demokracji i kultury. Wprowadzona przez rząd tzw. „tarcza antykryzysowa” tylko w części rozwiąże problemy lokalnych wydawców prasy, zawarte w niej rozwiązania są dalece niewystarczające wobec bardzo trudnej i stale pogarszającej się sytuacji, w jakiej znaleźli się obecnie wydawcy lokalnej prasy. Dlatego też przedstawiamy do rozważenia nasze propozycje rozwiązania tej trudnej dla środowiska sytuacji i pilne wdrożenie – obok ogólnego państwowego systemu wsparcia dla polskiej gospodarki – pewnych szczególnych rozwiązań mogących wspomóc lokalnych wydawców, takich jak:

1) wsparcie prasy lokalnej przez publikację płatnych rządowych i samorządowych ogłoszeń i komunikatów do ludności;
2) poparcie postulatu wprowadzenia zerowej stawki VAT dla sprzedaży prasy lokalnej;
3) wypłata przez okres 6 miesięcy w formie nieoprocentowanej pożyczki z budżetu państwa środków na bieżące pokrycie czynszów, rachunków za prąd, gaz itp. lub zwolnienie wydawców z tych opłat na taki sam okres;
4) nieoprocentowana pięcioletnia pożyczka w wysokości przychodu ze sprzedaży za ostatnie sześć miesięcy, pod warunkiem utrzymania dotychczasowego poziomu zatrudnienia;
5) wprowadzenie obowiązku sprzedaży gazet lokalnych we wszystkich punktach z prasą, także w marketach spożywczych.

Izba Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych i Stowarzyszenie Prasy Lokalnej oraz całe środowisko wydawców i dziennikarzy wierzą, że – z uwagi na wielką rolę kulturotwórczą prywatnej lokalnej prasy – Wojewodowie i Marszałkowie Województw podejmą stosowne działania mające osłonić lokalne wydawnictwa przed trudnościami, które są efektem epidemii koronawirusa.

Z wyrazami szacunku

Ryszard Pajura - prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych,
Piotr Piotrowicz - prezes Stowarzyszenia Prasy Lokalnej,
Bogusław Chrabota - prezes Izby Wydawców Prasy.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zaloguj się aby otrzymać dostęp do treści premium

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE