reklama

Rzeszowski Adblock. Jak wyglądałoby miasto bez szpecących reklam? [WYWIAD, ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rzeszów Zwracają uwagę na chaos reklamowy w Rzeszowie, domagają się wprowadzenia uchwały krajobrazowej. Walczą z dziesiątkami billboardów, banerów i innych reklam, umieszczonych w każdym zakątku miasta. Rozmawialiśmy z inicjatorami akcji Rzeszowski Adblock - stop reklamozie.
reklama

- Przestrzeń, krajobraz miejski, jest dobrem wspólnym mieszkańców Rzeszowa, które jest zawłaszczane przez reklamy na cele komercyjne - powstrzymajmy to! - mówią o inicjatywie "Rzeszowski Adblock - stop reklamozie", jej autorzy. 

O ideach inicjatywy i pomysłach na jej skuteczność rozmawiałem z Mirosławem Markowiczem, z Rzeszowskiego Adblocka.

- Jakie idee przyświecały powstaniu Waszej inicjatywy?

- Główną ideą było poprawienie jakości przestrzeni naszego miasta. Uważamy, że to, czym się otaczamy, oddziałuje na nas, dlatego warto się temu przyjrzeć i być może uporządkować. Jesteśmy ciekawi tego, jak reklama uliczna wpływa na Rzeszowian. Intryguje nas czy liczne banery i billboardy pomagają mieszkańcom odnaleźć odpowiednie produkty i usługi oraz czy w ich opinii ubogacają przestrzeń, a może istotnie ją zubażają.

Zastanawiamy się również czy potrzeby mieszkańców są zaspokojone w równym stopniu jak interesy przedsiębiorców zabiegających o swoich klientów. Chcieliśmy stworzyć miejsce do dyskusji na powyższe tematy.

- Na czym polega sama akcja Rzeszowski Adblock?

- Nasza działalność polega głównie na uświadamianiu społeczności o stopniu i formie obecności reklamy w przestrzeni miejskiej. Aktualna sytuacja jest efektem wieloletniego procesu, przez co może pozostawać niezauważona lub być uznana za normalną. W tym celu tworzymy wizualizacje różnych miejsc z naszego miasta, w których zmniejszamy liczbę billboardów oraz banerów reklamowych. Odsłaniamy również elewacje i przeszklenia budynków, zieleń miejską, a także zabytkowe zabudowania.

Przygotowane retusze publikujemy na naszym fanpage, gdzie każdy może wyrazić swoją opinię. Wierzymy, że społeczność zebrana wokół zagadnienia reklam w Rzeszowie będzie miała istotny wpływ na wprowadzenie przez urzędników Uchwały krajobrazowej, nad którą nasze miasto pracuje od 2015 roku.

- Czy nagromadzenie dużej ilości reklam w jednym miejscu przynosi korzyści, czy wręcz przeciwnie?

- Im większa ilość różnych reklam w jednym miejscu, tym mniejsza szansa na ich dostrzeżenie przez potencjalnego klienta. Wraz ze wzrostem ilości komunikatów spada ich skuteczność, a być może wzrasta szkodliwość. Po przekroczeniu pewnej granicy intensywności, reklama zostanie zupełnie zignorowana i odebrana jako szum lub zanieczyszczenie. Jest to sytuacja podobna do tej, kiedy kilka osób mówi do nas jednocześnie. Prawdopodobnie w takim wypadku nie zrozumiemy żadnego rozmówcy i stracimy chęć do dalszego dialogu. 

- Czy proponujecie samorządowi Rzeszowa skuteczne rozwiązania tego problemu? Czego one dotyczą?

- Proponujemy wprowadzenie uchwały krajobrazowej, której potencjalne efekty można obejrzeć w naszych wizualizacjach. Jej głównymi założeniami jest stworzenie ram regulujących umieszczanie reklam w przestrzeni miasta. W zależności od rodzaju lokalu lub miejsca, w jakim lokal się znajduje, ilość szyldów oraz zasady ich umieszczania będą określały przepisy. Dotyczy to również reklam wielkoformatowych na budynkach, wolnostojących bilbordów, a także obiektów małej architektury, jak ławki czy ogrodzenia.

Chcielibyśmy, aby kształt ustalonych zasad wyznaczony został w sposób demokratyczny z uwzględnieniem głosów wszystkich zainteresowanych. Wierzymy, że wprowadzenie ewentualnej uchwały będzie wyrazem wzajemnego szacunku do siebie Rzeszowian, a także wyrazem troski o dobro wspólne, jakim jest krajobraz naszego miasta.

W galerii do artykułu znajdziesz kilka projektów Rzeszowskiego Adblocka. Bez szpecących reklam Rzeszów na prawdę byłby ładniejszy.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zaloguj się aby otrzymać dostęp do treści premium

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama