Celem głównym Regionalnej Polityki Rowerowej Województwa Podkarpackiego jest wzrost satysfakcji z jakości infrastruktury rowerowej oraz wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa poprzez zwiększenie spójności infrastruktury rowerowej, usystematyzowanie planowanych oraz realizowanych projektów tras rowerowych, rozwój tras rowerowych o charakterze turystycznym, rekreacyjnym i sportowym a także wsparcie inicjatyw regionalnych i lokalnych w zakresie tworzenia takich tras.
Główne wyzwania rozwoju turystyki rowerowej w naszym regionie wynikają ze stosunkowo dużej liczby oznakowanych, lecz niespójnych ze sobą szlaków, o których istnieniu mało kto wie i mało kto z nich korzysta, a większość z nich wymaga renowacji, często odtworzenia oznakowania i infrastruktury, stąd potrzeba opracowania koncepcji przebiegu regionalnych tras rowerowych, połączenia ich w sieć oraz połączenia tych tras z trasami sąsiednich województw.
Jako podstawę do wyznaczenia przebiegu głównych tras rowerowych na terenie województwa podkarpackiego przyjęto obecność:
- dużych miast,
- głównych rejonów recepcji ruchu turystycznego,
- najważniejszych atrakcji turystycznych
Autorzy koncepcji zaproponowali następujący przebieg korytarzy tras rowerowych w województwie podkarpackim:
- Green Velo: województwo lubelskie – Narol – Przemyśl – Dynów – Rzeszów – Leżajsk – Zaleszany – województwo świętokrzyskie (+ przez Jarocin - woj. lubelskie) 2.
- Green Velo „Bieszczady”: Olszany (Green Velo) – Ustrzyki Dolne – Ustrzyki Górne – Cisna – Roztoki Górne – Słowacja (+ z Wołosatego na Zakarpacie (Ukraina))
- Via Regia (Szlak Świętego Jakuba): Ukraina – Korczowa i Medyka – Przemyśl – Jarosław – Rzeszów – Pilzno – województwo małopolskie
- Velo San: parking w Bukowsku (Bieszczady) – Solina – Sanok – Przemyśl – Ulanów – ujście Sanu do Wisły – Sandomierz (WTR, województwo świętokrzyskie)
- Velo Wisłoka: województwo małopolskie – Wyszowatka (+ Słowacja - Ożenna) – Krempna – Dębowiec – Pilzno – Mielec – Gawłuszowice – WTR
- Euro Velo 4: województwo małopolskie – Pilzno – Rzeszów - Dynów – Przemyśl – Medyka – Ukraina (proponujemy dwa odcinki: przez Płaskowyż Kolbuszowski lub przez Pogórze Karpackie by uciec z drogi głównej (Dębica - Rzeszów)
- Zakopane – Solina: Solina – Bukowsko – Rymanów - Nowy Żmigród - Wyszowatka - województwo małopolskie
- WTR (Wiślana Trasa Rowerowa): Gawłuszowice – Baranów Sandomierski – Jezioro Tarnobrzeskie – Tarnobrzeg – ujście Sanu do Wisły
Przyjęto założenie, że przebiegi tras rowerowych ujętych w Koncepcji mają charakter orientacyjny. Są to korytarze tras rowerowych o szerokości około 10 km. Dopuszczalne są więc zmiany przebiegu trasy rowerowej do 5 km w prawo i 5 km w lewo w stosunku do wyznaczonej osi głównej trasy - przekazują autorzy koncepcji, Krzysztof Szpara i Karolina Kiwior. - Uwzględniono punkty styku z województwami ościennymi: małopolskim, świętokrzyskim i lubelskim, aby trasy miały kontynuację w sąsiednich województwach i mogły w przyszłości mieć rangę tras ponadregionalnych. Tam gdzie to było możliwe i zasadne zaproponowano kontynuację trasy w sąsiednich krajach, na Słowacji i na Ukrainie, aby w przyszłości umożliwić podniesienie rangi tras do międzynarodowych.
Swoje opinie, uwagi, wnioski i sugestie do projektu można kierować do 21 listopada 2022 r. do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.