reklama

Prezes UOKiK: Bank rozpowszechniał nieprawdziwe informacje. Ma oddać klientom pieniądze!

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Prezes UOKiK: Bank rozpowszechniał nieprawdziwe informacje. Ma oddać klientom pieniądze! - Zdjęcie główne

UOKiK przekonuje, że bank powinien wnioski wydawać za darmo | foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z Kraju UOKiK nałożył na Deutsche Bank Polska dużą karę finansową oraz obowiązek zwrotu opłat za zaświadczenia o kredytach i pożyczkach. Zdaniem urzędu, konsumenci byli wprowadzani w błąd.
reklama

Ponad 5,7 mln zł kary nałożył  UOKiK na Deutsche Bank Polska. Tomasz Chróstny, prezes Urzędu, informuje, że bank rozpowszechniał nieprawdziwe informacje co do zmiany wysokości pobieranych opłat za wystawienie zaświadczeń dotyczących kredytów lub pożyczek hipotecznych denominowanych do waluty obcej, w tym we franku szwajcarskim.

Potrzebowali zaświadczenia od banku. Deutsche Bank Polska słono ich za to kasował

Dokumenty dotyczące m.in. historii spłaty zobowiązania lub naliczonych odsetek są potrzebne osobom, które na drodze sądowej zamierzają dochodzić np. unieważnienia umowy czy zwrotu niezasadnie naliczonych rat. Na ich podstawie, jak informuje UOKiK, możliwe jest określenie żądanej od banku sumy. Jest to szczególnie istotne dla konsumentów, którzy mają zawarte umowy o kredyt hipoteczny denominowany do franka szwajcarskiego.

Po narzuceniu przez Deutsche Bank Polska nowych postanowień do UOKiK zaczęły wpływały liczne skargi na opłaty za wydawanie zaświadczeń. Zgodnie z nimi, za zestaw dokumentów najczęściej wnioskowanych przez konsumentów bank pobierał kwoty rzędu 795–905 zł. Maksymalnie, jeśli konsument potrzebowałby wszystkich zaświadczeń za ponad 10-letni okres kredytowania, musiałby uiścić na rzecz banku nawet 1845 zł

 - tłumaczy Tomasz Chróstny. Dodaje, że zgodnie z obowiązującą zasadą, bank nie powinien pobierać za nie żadnej opłaty i nie może wprowadzać jednostronnie narzuconych nowych zapisów, w tym nowej wysokości opłat.

Jeszcze przed wydaniem końcowego rozstrzygnięcia, w trakcie postępowania administracyjnego, bank zamiast przestać je stosować, we wrześniu 2019 r. rozesłał do konsumentów informację odnośnie jednostronnej zmiany tych klauzul. Za to właśnie działanie bank został ukarany i musi poinformować konsumentów o przysługującym im prawie do rekompensaty

 - zaznacza prezes Urzędu. 

Decyzja nieprawomocna. Czy klienci odzyskają pieniądze? 

Czy decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spowoduje, że bank zwróci swoim klientom pieniądze? Teoretycznie tak. Zapytaliśmy więc Deutsche Bank Polsk, czy zamierza pieniądze zwracać automatycznie, czy też klienci muszą zwrócić się do nich z takim wnioskiem? Okazuje się jednak, że bank nie zamierza ustąpić. 

Deutsche Bank Polska S.A. informuje, że nie zgadza się z decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja jest nieprawomocna i Bank zamierza złożyć odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
 - informuje Katarzyna Terej, z biura prasowego banku. Oznacza to, że sprawa będzie mieć swój ciąg dalszy. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zaloguj się aby otrzymać dostęp do treści premium

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama