Reklama

[WYBORY 2019] Nie masz meldunku w ogóle? I tak możesz głosować [DO POBRANIA]

Opublikowano: pon, 26 sie 2019 14:26
Autor:

[WYBORY 2019] Nie masz meldunku w ogóle? I tak możesz głosować [DO POBRANIA] - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Po wieloletnich skargach Polaków wreszcie uporządkowano kwestię głosowania podczas wyborów osób, które z różnych powodów nie mają w ogóle stałego zameldowania. Co musisz zrobić, by wziąć udział w wyborach? O czym musisz pamiętać? Jakie dokumenty są Ci potrzebne?

Osoby nie posiadające w ogóle meldunku w latach poprzednich miały problem z wpisaniem się do rejestru wyborców. Osobą bez meldunku jest pani Ania, która zapytała nas, co ma zrobić w sytuacji, kiedy sprzedała swoje mieszkanie, a co za tym idzie musiała się wymeldować. Ponieważ jest na etapie szukania nowego mieszkania i nie wie, czy je kupi przed wyborami, nie jest w stanie podać adresu stałego zamieszkania/zameldowania. Co wtedy?

W listopadzie 2018 roku Adam Bodnar wystąpił do MSWiA o informację nt. działań w celu pełnego zagwarantowania praw wyborczych osób nigdzie niezamieszkałych. Państwowa Komisja Wyborcza poinformowała go, że MSWiA przedstawiło PKW projekt zmiany rozporządzenia. Uwzględniał on propozycję umożliwiającą wyborcy - nigdzie niezamieszkałemu i nieposiadającemu adresu stałego zamieszkania - wskazanie adresu umożliwiającego kontakt z nim na obszarze gminy, w której stale przebywa i gdzie złożył wniosek o wpisanie do rejestru wyborców. PKW zaopiniowała ten projekt pozytywnie.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji weszło w życie 12 grudnia 2018 roku. Zmiany dotyczą załącznika nr 3 do rozporządzenia, tj. pisemnej deklaracji zawierającej informacje niezbędne do wpisania do rejestru wyborców. W deklaracji tej osoby nigdzie niezamieszkałe muszą wpisać w miejsce przeznaczone na adres stałego zamieszkania - adres umożliwiający kontakt z wyborcą pracownikom gminy. Powyższe rozwiązanie umożliwia osobom stale zamieszkującym na obszarze danej gminy, które z różnych względów nie są w stanie podać stałego adresu zamieszkania, złożenie wniosku i w konsekwencji uzyskanie wpisu do rejestru wyborców.

Jak to wygląda w przypadku Rzeszowa?

Wyborcy, którzy zamieszkują na terenie Rzeszowa bez zameldowania na pobyt stały, mogą być wpisani do rejestru wyłącznie na swój wniosek. Dokument wypełnia się osobiście - sprawy nie można załatwić przez internet - i należy go dostarczyć do Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu miasta przy ul. Okrzei 1 (parter, pok. 13 - 15, tel. 17 788 99 00). Urząd ma 3 dni na rozpatrzenie. Sprawa rozstrzygana jest w formie decyzji administracyjnej. Warto pamiętać, że za wpisanie do rejestru wyborców nie jest pobierana żadna opłata.

POBIERZ WNIOSEK O WPISANIE DO REJESTRU WYBORCÓW:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zaloguj się aby otrzymać dostęp do treści premium

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.