Droga ekspresowa S-19 zlokalizowana będzie w województwie podkarpackim, w powiatach: rzeszowskim (gmina: Boguchwała), strzyżowskim (gminy: Czudec, Strzyżów, Niebylec), brzozowskim (gminy: Domaradz, Jasienica Rosielna, Haczów) oraz krośnieńskim (gminy: Korczyna, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe, Rymanów, Iwonicz Zdrój, Dukla).
S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce ma mieć on długość ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Inwestycję podzielono na 12 odcinków realizacyjnych, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa.
Przebieg prac:
- Odc. Lasy Janowskie - Zdziary o dł. 9,3 km
Wykonawca (konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.) kontynuuje wykonywanie nasypu i wykopu w pasie drogowym S19. W miejscowości Łążek Ordynacki na wiadukcie WS34 w ciągu drogi gminnej wykonano zbrojenie i deskowanie ramy na nitce lewej. W Kotyłach na moście 09MS w ciągu drogi ekspresowej S19 wykonywano zbrojenie i deskowanie ławy fundamentowej podpory A na nitce prawej oraz zbrojenie korpusu podpory A. Na wiadukcie 10WD wykonano betonowanie filarów podpory B. Z kolei w Zdziarach rozpoczęto zbrojenie i deskowanie ramy na nitce lewej na wiadukcie 11WS w ciągu drogi ekspresowej S 19.
W sumie w ubiegłym tygodniu na obiektach mostowych wykonano zbrojenie w ilości 31 tys. kg oraz zużyto 526 m3 betonu. Realizacja tego odcinka kosztować będzie 382 mln zł i ma zostać zakończona w 2021 roku.
- Odc. Zdziary - Rudnik nad Sanem o dł. 9 km
Wykonawca(Mosty Łódź S.A.) w ubiegłym tygodniu prowadził prace nad wykonywaniem nasypów formowanych mechanicznie z gruntu dowiezionego z ukopu (27 tys. m3) w pasie drogowym. Kontynuowano prace nad wykonaniem wykopu w ilości 25 tys. m3. Kontynuowano zbrojenie ścian czołowych na obiekcie 09WS w ciągu drogi ekspresowej S19 nad drogą powiatową DP1058R w miejscowości Nowa Wieś.
W Zarzeczu na wiadukcie 07WD nad drogą ekspresową S19 w ciągu drogi wojewódzkiej DW858 przygotowano stanowisko do montażu belek T. W rejonie miejscowości Zapacz betonowano skrzydełka i zamontowano belki prefabrykowane T28,5 na wiadukcie 06WS w ciągu drogi ekspresowej S19 nad linią kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola.
Rozpoczęto także na wiadukcie 03WD nad drogą ekspresową S19 zbrojenie ustroju nośnego i wykonano betonowanie ścian oporowych M1-M4. Budowa 9 km. odcinka ma potrwać do 2021 roku i kosztuje GDDKiA 331 mln zł.
- Odc. Rudnik nad Sanem - Nisko Południe o dł. 6 km
Wykonawca (Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.) prowadził prace związane z budowaniem nasypów (31 tys. m3). Rozpoczęto zasypkę fundamentową podpory A na wiadukcie WS-11 w ciągu drogi ekspresowej S19 nad drogą leśną oraz linią kolejową normalnotorową LK68 Lublin - Przeworsk. Na wiadukcie WS-12 w ciągu drogi ekspresowej S19 nad drogą gminną wykonano zbrojenie ustroju nośnego na nitce lewej. Zbrojono ustrój nośny na nitce lewej przejścia dla średnich zwierząt PZŚd-13 drogi ekspresowej S19. Wykonano beton filara podpory B na nitce lewej na wiadukcie WS-15 2 nad drogą DD15P i linią kolejowa szerokotorowa LK65 Most na rzece Bug – Sławków Płd.
Podobnie jak w przypadku dwóch powyższych odcinków, stworzenie nowej drogi, służącej jako S19, zakończy się w 2021 roku. Koszt budowy 6 km odcinka to 211 mln zł.
- Odc. Nisko Płd. – Podgórze o dł. 11,5 km
Wykonawca (Konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A.) kontynuuje prace ziemne. Budowano warstwę mrozoochronną na odcinku 2100 m, wykonywano drenaż drogowy w pasie rozdziału o długości 1200 m oraz zbrojono skarpy nasypu. Na drodze krajowej DK19 kontynuowano prace przy budowie nasypu, wykonując 2400 m3 nasypu.
Ponadto wykonawca realizował budowy i przebudowy dla branży sanitarnej i melioracyjnej. Kontynuowano działania z obszaru branży sanitarnej z zakresu budowy kanalizacji deszczowej dla 147m rury kanałowej Ø315PP, 120m rury kanałowej Ø200PP, montażu rury kanałowej Ø450 oraz studni betonowych. Wykonywano montaż rur drenarskich Ø200PP wokół zbiornika ZB-17, montaż 5 sztuk studzienek drenarskich z osadnikiem, jak również 11 sztuk wpustów ściekowych.
Za zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze zapłacono 351 mln zł. Koniec inwestycji ma nastąpić w 2022 roku.
- Odc. Podgórze – Kamień o dł. 10,5 km
Wykonawca (Budimex S.A.) w dalszym ciągu prowadził roboty ziemne. Wykonano 13000 m3 wykopów i 27000 m3 nasypów drogowych. Ponadto, wykonawca kontynuował prace związane z układaniem kolejnych warstw konstrukcyjnych drogi, tj. wzmocnienie podłoża, warstwa mrozoochronna, podbudowa pomocnicza, podbudowa zasadnicza, podbudowa z betonu asfaltowego, a także warstwa wiążąca.
Ponadto, prowadzone były prace w zakresie branży sanitarnej i melioracyjnej związane z montażem i układaniem sieci oraz z pracami ziemnymi. W zakresie branży telekomunikacyjnej rozpoczęto budowę przepustów kablowych i prowadzono prace związane z posadowieniem studni kablowych kanału technologicznego.
Stworzenie tego odcinka wiąże się z kosztem na poziomie 409 mln zł. Odcinek ma być gotowy w 2021 roku.
- Odc. Kamień – Sokołów Młp. Płn. o dł. 7,9 km
Wykonawca (Budimex S.A.) kontynuuje wycinkę drzew i prace związane z odhumusowaniem na obszarze trasy S19. Kontynuowano roboty ziemne w zakresie nasypów i wykopów S19 i dróg dojazdowych DD10 i DD11. Rozpoczęto wykonywanie warstwy mrozoochronnej na drodze dojazdowej DD11. Ponadto, Wykonawca prowadził prace związane z układaniem krawężników kamiennych w ramach budowy ronda w ciągu drogi krajowej DK19.
W zakresie branży mostowej, wykonawca prowadził prace związane ze zbrojeniem przyczółka i filara dwóch podpór wiaduktu w ciągu drogi gminnej (bez numeru), przebiegającej nad drogą ekspresową S19 WD43 trasy w gminie Sokołów Małopolski. Kontynuowano montaż zbrojenia i betonowanie korpusów podpór wiaduktu w ciągu drogi krajowej DK19, przebiegającej nad drogą ekspresową S19 WD44 – węzeł Sokołów Małopolski Północ.
Inwestycja realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”, a wartość kontraktu na stworzenie odcinka wynosi 286 mln zł. Prawie 8 km droga powstanie do kwietnia 2022 roku.
rafal.bolanowski@korso.pl