Facebook i Twitter, stały się w ostatnich latach powszechnymi środkami komunikacji między ludźmi. Wykorzystują je szczególnie władze na szczeblu krajowym jak i lokalnym. Wielu włodarzy miast nie używa social mediów tylko do promocji programów przed wyborami, ale także do czynnej interakcji z wyborcami lub mieszkańcami .
Portal Samorządowy opublikował 18 stycznia zestawienie obrazujące, którzy prezydenci polskich miast cieszą się największą popularnością w mediach społecznościowych na tle liczby mieszkańców miasta, którym zarządzają.
(Pełny ranking znajduje się na końcu artykułu)
Przemyśl w pierwszej piątce
Najlepszy wskaźnik w zestawieniu uzyskał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Drugie miejsce przypadło Aleksandrze Dulkiewicz z Gdańska. Podium zamyka Marek Materek, prezydent Starachowic. Na czwartym miejscu znalazł się prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
- Nikogo nie powinno zdziwić, że im większe miasto, tym większy zasięg danego prezydenta pod kątem użytkowników "lubiących" lub "obserwujących jego oficjalny profil. Kiedy jednak podzieliliśmy liczbę tych użytkowników przez liczbę mieszkańców danego miasta, w czołówce niekoniecznie znaleźli się prezydenci tylko dużych ośrodków miejskich.
– czytamy w raporcie Portalu Samorządowego.
Zadziwiająco wysoką 5. pozycję uzyskał prezydent Przemyśla Wojciech Bakun.
- Od początku mojej kadencji jako prezydent miasta Przemyśla postawiłem sobie wiele celów na różnych płaszczyznach. Jednym z nich jest jak najlepsza komunikacja z przemyślanami, a transparentność informacji i partycypacja są dla mnie, jako dla samorządowca wartościami priorytetowymi.
– tłumaczy Wojciech Bakun.
W powyższej tabeli przedstawiono sposób obliczeń (warto podkreślić, iż pod uwagę wzięto tylko oficjalne konta włodarzy z dwóch portali społecznościowych: Facebooka oraz Twittera). Po zsumowaniu ogólnej liczby obserwujących ich konta użytkowników, uzyskany wynik podzielono przez liczbę mieszkańców danego miasta.
Rzeszów zamyka stawkę
Rzeszów, szczycący się mianem stolicy innowacji, raczej nie ma powodu do zadowolenia. Oficjalny profil Tadeusza Ferenca w mediach społecznościowych zajął odległe 57. miejsce. Wyżej znajdują się prezydenci miast z dużo mniejsza ilością mieszkańców, jak chociażby Tarnobrzeg, Tarnów, Łomża, Ostrołęka czy Nowy Sącz.
Jak ratusz tłumaczy tak słaby wynik?
- W tym zestawieniu nie brano pod uwagę oficjalnego profilu miasta, który jest zarówno profilem informującym o działaniach prezydenta. Mamy tam prawie 50 tys. obserwujących i ponad 48 tys. użytkowników, którzy „lubią” ten profil.
- tłumaczy Artur Gernand z biura prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa.
Trudno jednak porównywać informacje, jakie znajdują się na oficjalnym profilu miasta z tymi, które znajdziemy m.in. u prezydenta Przemyśla czy chociażby prezydenta Tarnobrzega, ponieważ okazja do pośredniego kontaktu z prezydentem w mediach społecznościowych ma znacznie lepszy efekt niż konwersacja z profilem miasta.
Na oficjalnym profilu na Facebooku ostatni wpis prezydenta stolicy innowacji pochodzi z 7 maja 2020 roku. Badanie uwzględniało także dane z platformy Twitter, gdzie nie znajdziemy żadnego profilu prezydenta i miasta Rzeszowa.
Warto zaznaczyć, że dużo większą aktywnością w mediach społecznościowych wykazują Marek Ustrobiński i Stanisław Sienko, zastępcy prezydenta Rzeszowa.
rafal.bolanowski@korso.pl
Pełny ranking:
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.