Pierwszy przetarg odbył się na początku tego roku i został unieważniony ze względy na wysokie oferty finansowe wykonawców. Drugi przetarg odbył się w sierpniu br. i zakończył się podobnie. PKP PLK na inwestycje przygotowało wówczas 374 mln zł, a najtańszą ofertę spośród siedmiu firm przedstawiło Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie, które realiację zadania wyceniło wówczas na prawie 0,5 mld zł.
Do trzech razy sztuka
To co nie udało się po dwóch podejściach, udało się „dopiąć” za trzecim razem. Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej zostanie zrealizowana przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Firma za wykonanie zadanie zainkasuje 368 mln złotych. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł.
- Dla Podkarpacia to jest ogromny skok cywilizacyjny, kolej aglomeracyjna pozwoli mieszkańcom powiatowych miast na dojazd do pracy, szkół, to będzie znaczące ułatwienie
– podkreślała wojewoda Ewa Leniart podczas konferencji, na której podpisano umowę
Według przedstawicieli samorządu pierwsze kursy PKA mają ruszyć już 1 stycznia 2021 roku. Na realizację wszystkich punktów umowy firma z Krakowa ma 32 miesiące od momentu podpisania umowy, czyli od 7 grudnia.
- Dzisiejszy dzień to kolejny ważny krok w realizacji tego wielkiego projektu. Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to zupełnie nowa forma podróżowania, jakiej w naszym województwie jeszcze nie było. Nasze wspólne przedsięwzięcie zupełnie zmieni sposób myślenia o przemieszczaniu się, podróżowaniu do pracy i nie tylko. Dla wielu mieszkańców, Rzeszów będzie jeszcze bliższy, a droga do stolicy województwa szybsza i bardziej komfortowa
– tłumaczył marszałek województwa Władysław Ortyl.
Zakres inwestycji
PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe na trzech liniach: Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91); Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91); Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106). Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu praz związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji Rzeszów – Kolbuszowa - Rzeszów (linia 71). Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji Rzeszów – Jasionka – Rzeszów. Według wstępnych szacunków nowe połączenie umożliwi szybkie dotarcie do lotniska z centrum Rzeszowa w ciągu 15 minut.
W ramach zadania wybudowane będą także cztery przejazdy kolejowo-drogowe, wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia. Na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa podróżni zyskają nowe przystanki: w mieście będzie to: Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego, a dalej na trasie: Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa i Glinik Charzewski.
Również na trasie z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki: Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. W Sędziszowie Małopolskim zaplanowany jest dodatkowy przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni.
W ramach projektu przewidziano również budowę czterech mijanek, które zwiększą możliwości podróży na dwóch trasach z Rzeszowa do Kolbuszowej i do Strzyżowa. Nowe odcinki torów umożliwią krzyżowanie się pociągów na jednotorowych liniach.
rafal.bolanowski@korso.pl
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.