- Budujemy spójną i bezpieczną sieć dróg szybkiego ruchu. Kluczowym jej elementem jest szlak Via Carpatia. Nasz rząd zrealizował już tę trasę od Lublina do Rzeszowa. Wchodzimy na budowę na kolejnych odcinkach między Rzeszowem a granicą polsko-słowacką. Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się także prace na tym szlaku między Białymstokiem a Lublinem. Cel jest jasny: to dynamiczny, sprawiedliwy i zrównoważony rozwój każdego polskiego regionu.
- mówił Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
W ramach tego projektu powstanie 11,6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, która będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasami awaryjnymi. W skład inwestycji wchodzi również budowa węzła Żarnowa-Strzyżów oraz osiem estakad, w tym największa o długości około 1,1 kilometra, wsparta na filarach o wysokości około 80 metrów. Ponadto planuje się budowę pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt. Cała trasa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz rozwiązania związane z ochroną środowiska. Również drogi boczne, infrastruktura techniczna i elementy melioracyjne zostaną poddane modernizacji.
Podczas budowy pierwszego odcinka, w Jaworniku zostanie utworzone tymczasowe połączenie z drogą krajową nr 19. Docelowo, po zakończeniu budowy drugiego odcinka S19, ta trasa nie będzie już łączyć się z DK-19 w Jaworniku. W jej miejscu zostanie wybudowana droga gminna, która będzie pełnić rolę awaryjnego wjazdu na S19, służącego m.in. służbom ratowniczym.
Odcinek S19 między Babicą a Jawornikiem przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, z wieloma wzniesieniami i dolinami oraz głębokimi jarami z rzekami. Dlatego przeprowadzono szerokie badania geofizyczne, wiercenia i sondowania podczas przygotowań do projektu.
Na początku prac na placu budowy zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, inwentaryzacja oraz wytyczenie geodezyjne. Następnie wybudowane zostaną drogi tymczasowe i zaplecze dla wykonawcy. Prace obejmują także usuwanie warstwy organicznej ziemi i badania archeologiczne. Kolejnym etapem będzie budowa fundamentów pod podpory mostów oraz eliminacja kolizji z sieciami gazowymi, elektrycznymi i teletechnicznymi.
Ten odcinek S19, od Babicy do Jawornika, jest realizowany w ramach systemu "Projektuj i buduj", a zgodnie z umową, prace budowlane mają być zakończone we wrześniu 2026 roku. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor zostało wyznaczone na wykonawcę tej inwestycji. Jej wartość to 1,25 miliarda złotych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.