- Budujemy spójną i bezpieczną sieć dróg szybkiego ruchu. Kluczowym jej elementem jest szlak Via Carpatia. Nasz rząd zrealizował już tę trasę od Lublina do Rzeszowa. Wchodzimy na budowę na kolejnych odcinkach między Rzeszowem a granicą polsko-słowacką. Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się także prace na tym szlaku między Białymstokiem a Lublinem. Cel jest jasny: to dynamiczny, sprawiedliwy i zrównoważony rozwój każdego polskiego regionu.
- mówił Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
W ramach tego projektu powstanie 11,6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, która będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasami awaryjnymi. W skład inwestycji wchodzi również budowa węzła Żarnowa-Strzyżów oraz osiem estakad, w tym największa o długości około 1,1 kilometra, wsparta na filarach o wysokości około 80 metrów. Ponadto planuje się budowę pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt. Cała trasa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz rozwiązania związane z ochroną środowiska. Również drogi boczne, infrastruktura techniczna i elementy melioracyjne zostaną poddane modernizacji.
Podczas budowy pierwszego odcinka, w Jaworniku zostanie utworzone tymczasowe połączenie z drogą krajową nr 19. Docelowo, po zakończeniu budowy drugiego odcinka S19, ta trasa nie będzie już łączyć się z DK-19 w Jaworniku. W jej miejscu zostanie wybudowana droga gminna, która będzie pełnić rolę awaryjnego wjazdu na S19, służącego m.in. służbom ratowniczym.
Odcinek S19 między Babicą a Jawornikiem przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, z wieloma wzniesieniami i dolinami oraz głębokimi jarami z rzekami. Dlatego przeprowadzono szerokie badania geofizyczne, wiercenia i sondowania podczas przygotowań do projektu.
Na początku prac na placu budowy zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, inwentaryzacja oraz wytyczenie geodezyjne. Następnie wybudowane zostaną drogi tymczasowe i zaplecze dla wykonawcy. Prace obejmują także usuwanie warstwy organicznej ziemi i badania archeologiczne. Kolejnym etapem będzie budowa fundamentów pod podpory mostów oraz eliminacja kolizji z sieciami gazowymi, elektrycznymi i teletechnicznymi.
Ten odcinek S19, od Babicy do Jawornika, jest realizowany w ramach systemu "Projektuj i buduj", a zgodnie z umową, prace budowlane mają być zakończone we wrześniu 2026 roku. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor zostało wyznaczone na wykonawcę tej inwestycji. Jej wartość to 1,25 miliarda złotych.
Komentarze (0)