Czytając najnowszy raport Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji można złapać się zarówno za głowę jak i za kieszeń. Eksperci z podlegającej UOKiK Inspekcji Handlowej sprawdzili 1530 różnego rodzaju punktów (najwięcej sklepów, ale także hotele, stacje benzynowe czy restauracje) i ponad 280 tysięcy różnego rodzaju partii produktów. Stwierdzono aż 816 nieprawidłowości czyli w 53,3 procentach skontrolowanych przypadków. Chodzi o ceny, a konkretnie o ich ekspozycję, dokładne podawanie, zgodność z rachunkiem przy kasie i przeliczanie kwot na gramaturę produktów.
CZYTAJ TAKŻE:
- Przedsiębiorcy pomimo obowiązku najczęściej nie umieszczali cen jednostkowych przy artykułach lub nie eksponowali cen wcale. Zdarzało się, że źle wyliczali ceny jednostkowe, stosowali niewłaściwe zapisy w cennikach: nieprecyzyjne przedziały "od… do…" i nie informowali o nominalnej ilości podawanych potraw i napojów.
- opisuje wyniki kontroli Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Cena jednostkowa to kwota do zapłacenia za np. kilogram lub litr produktu.
W 1022 sklepach porównano ceny na półkach z obowiązującymi przy kasie. Wyższe rachunki wykryto w 5 proc. kontrolowanych produktów.
- Ponadto inspektorzy dokonali zakupu kontrolnego w 1050 punktach, aby sprawdzić, czy rzetelnie obsługują swoich klientów. Przykładowo ocenili, czy przy zakupie ciasta na wagę sprzedawca odlicza wagę opakowania. Wyższa należność była pobierana w 55 miejscach.
- alarmuje UOKiK.
W każdej branży zdarzały się błędy. W sklepach brakowało cen jednostkowych przy produktach. Nie było cenników na parkingach, a stacje benzynowe nieprawidłowo eksponowały swoją ofertę. To wszystko skutkowało 443 decyzjami nakładającymi łączną karę 296 tysięcy złotych oraz kolejnymi 6 postanowieniami opiewającymi na 57 tys. złotych.
UOKiK upublicznił listę skontrolowanych placówek i wskazał, w których wykryto nieprawidłowości. Sprawdziliśmy ile mamy tam sklepów z Podkarpacia. 77 sklepów w niemal każdej części województwa. Od Rzeszowa po Mielec, Tarnobrzeg, Jarosław, czy też Korczynę. PEŁNA LISTA WRAZ Z WYKRYTYMI NIEPRAWIDŁOWOŚCIAMI W GALERII ZDJĘĆ.
UOKiK przypomina, że każdy konsument ma prawo:
- Poznać ceny przed zakupem towaru lub skorzystaniem z usługi.
- Porównać, ile kosztują podobne produkty na podstawie cen jednostkowych (za kilogram lub litr).
- Znać wielkość zamówionego posiłku, a cena za gramaturę musi być w cenniku.
- Nabyć produkt taniej, gdy przy kasie jej cena okaże się wyższa, niż informacja umieszczona na półce.
- Zgłosić się po pomoc do Inspekcji Handlowej lub UOKiK.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.