Reklama

Lód, szklanka i gołoledź. Czy zabraknie soli na posypanie dróg w zimie na Podkarpaciu?

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

Lód, szklanka i gołoledź. Czy zabraknie soli na posypanie dróg w zimie na Podkarpaciu? - Zdjęcie główne

GDDKiA powoli zbroi się do zimy.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Podkarpacie Wiele osób zastanawia się, jak będzie wyglądała tegoroczna zima, a dokładniej stan dróg na Podkarpaciu. Wiele mówi się o tym, że soli, którą wykorzystuje się do posypywania traktów, która ustrzega przed szklanką na drodze, może zabraknąć. Jak jest w rzeczywistości?

Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie, magazyny soli drogowej są już w dużej mierze wypełnione. - W naszych magazynach mamy tyle soli, ile średnio zużywamy w czasie całego sezonu zimowego. Mamy też podpisane umowy z polskimi kopalniami na dostawy soli w trakcie zimy - uspokajają przedstawiciele GDDKiA. 

Magazyn soli

W obliczu pojawiających się informacji o niedoborach soli i potencjalnie alarmującej sytuacji z tym związanej, generalna dyrekcja poinformowała, że na tę chwilę zapełnione zostało solą drogową ok. 75 proc. całkowitej pojemności magazynowej. To stanowi ponad 100 proc. zużycia soli w porównaniu do poprzedniego sezonu zimowego 2021/2022, a także średniego jej zużycia na sezon w ostatnim dziesięcioleciu.

Soli pod dostatkiem - liczby nie kłamią

W sezonie 2021/2022 na drogach zarządzanych przez GDDKiA zużyto 345 887,47 ton soli. To wynik nieznacznie większy niż średnia z lat 2012-2021, która wynosi 343 032 tony soli na sezon zimowy. 

fot. GDDKiA w Rzeszowie 

- Obecnie w magazynach na sezon 2022/2023 mamy zabezpieczone 392 424,94 ton soli. Czy zestawiając te liczby ze sobą, można stwierdzić niedobory czy też sytuację alarmową? Zdecydowanie nie. Apelujemy, aby nie kreować nieprawdziwych obszarów, w których rzekomo czegoś brakuje lub za chwilę zabraknie

- przestrzega Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Przygotowania do kolejnego sezonu zimowego rozpoczynają się już wiosną każdego roku. W połowie października, zdecydowanie wcześniej niż kierowcy rozpoczną wymianę opon letnich na zimowe, GDDKiA przechodzi w pierwszy stopień gotowości do zimowego utrzymania dróg.  

To dotyczy również soli. Pomimo przedstawionych wyżej stanów magazynowych, prace wciąż trwają. W ramach aktualnie trwających postępowań przetargowych środki do usuwania śliskości zimowej będą nadal sukcesywnie uzupełniane w celu należytego zabezpieczenia, zbliżającego się sezonu zimowego.  

- Na podstawie prowadzonych postępowań przetargowych kupujemy sól od polskich firm, tj. Kopalni Soli Kłodawa oraz KGHM Metraco. W części województw sól kupowana jest samodzielnie przez wykonawców zimowego utrzymania, którzy pozyskują sól również z innych źródeł

- wyjaśniają przedstawiciele generalnej dyrekcji. 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zaloguj się aby otrzymać dostęp do treści premium

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy