Lista występujących na Pokazach Lotniczych w Mielcu 2023
Łukasz Czepiela
Pilot: Łukasz Czepiela
Kraj: Polska
Statek powietrzny: Zivko Edge 540
Łukasz Czepiela to pierwszy polski pilot w Red Bull Air Race, mistrz świata Klasy Challenger, wybitny pilot akrobacyjny, a na co dzień kapitan rejsowego Airbusa A320.
Artur Kielak
Pilot: Artur Kielak
Kraj: Polska
Statek powietrzny: GB1
Od 2009 roku jest kapitanem Boeinga 737-800 w Ryanair. Swoją przygodę z akrobacją rozpoczął 22 czerwca 2004 roku w Aeroklubie Śląskim. W roku 2010 zaczął latać Extrami 330 LC. Teraz zasiada za sterami GB1
Maciej Kulaszewski
Pilot: Maciej Kulaszewski
Kraj: Polska
Statek powietrzny: Extra 300L
Maciej Kulaszewski zasiada za sterami samolotów od 2008 W 2099 roku rozpoczął studia w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie na Wydziale Lotnictwa, z specjalizacją Pilotaż Statków Powietrznych.
Extra 300L jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-540 dwuosobową wersją samolotu ze skrzydłami zamocowanymi niżej na krótszym niż w pozostałych wersjach kadłubie. Rozpiętość została zredukowana od 8m do 7,39m, zastosowano ulepszone lotki umożliwiające na osiągnięcie prędkości obrotu na poziomie 400 stopni na sekundę.
Samolot lata z prędkością ponad 400 km/h i może wykonywać akrobację z przeciążeniem nawet +/- 10G.
Marek Choim
Pilot: Marek Choim
Kraj: Polska
Statek powietrzny: Extra 330SC
Pilot, pasjonat lotnictwa i przedsiębiorca w jednej osobie. Teraz lata na Extra 330SC – jednomiejscowym samolocie wyczynowym – jednym z najlepszych samolotów akrobacyjnych na świecie.
3AT3
Team: 3AT3 Formation Flying Team
Kraj: Polska
Statek powietrzny: Aero AT-3
Ilość statków: 3
Formacja 3AT3 powstała w 2009 roku z inicjatywy pilota Jakuba Kubickiego i Piotra Krasińskiego. W zależności od potrzeb formację tworzą 3 lub 4 samoloty Aero AT-3 produkowane niegdyś w zakładach w Mielcu.
Black Hawk
Zespół: Black Hawk S-70i
Kraj: USA
Statek: Sikorsky S-70i Black Hawk
Liczba statków: 1
Średni dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z czterołopatowym wirnikiem, przeznaczony do wykonywania wielorakich zadań wojskowych.
Załogę stanowi dwóch pilotów i mechanik, będący jednocześnie strzelcem pokładowym. Fotele wszystkich członków załogi są opancerzone. W przestrzeni ładunkowej Black Hawka może się zmieścić 11 żołnierzy z pełnym wyposażeniem, ale możliwe jest przewiezienie nawet 20 osób.
Cellfast Flying Team
Zespół: Cellfast Flying Team
Kraj: Polska
Statek: Morane
Liczba statków: 4
Cellfast Flying Team – to młoda formacja samolotowa, której celem jest doskonalenie umiejętności lotów w szyku. Grupa zawiązała się w 2015 roku w Krośnie i dzięki uprzejmości firmy Cellfast realizuje swoje pasje na francuskich samolotach typu Morane.
Polish Sparks
Team: Polish Sparks – Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła
Kraj: Polska
Statek powietrzny: TS-11 Iskra
Ilość statków: 3
Iskra to pierwszy polski samolot odrzutowy, zaprojektowany pod koniec lat 50. XX wieku w PZL Mielec z przeznaczeniem do szkolenia pilotów wojskowych. Chociaż TS-11 zbudowano na potrzeby polskiej armii, 50 egzemplarzy było również używanych w Indiach. Pomimo, iż produkcję maszyny zakończono w 1987 roku, Iskry wciąż z powodzeniem prezentują się w powietrzu dzięki Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, która w tej chwili użytkuje 3 maszyny.
Za sterami mieleckich Iskier zasiadają piloci Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła – Piotr Maciejewski, Jakub Kubicki i Tadeusz Zaworski.
Follow Me Team
Zespół: Follow Me Team
Kraj: Polska
Statek: Zlin Z-226
Liczba statków: 4
Follow-me to czteroosobowa formacja samolotów Zlin, pilotowana przez czterech kolegów. Najczęściej formację można zobaczyć nad jej bazą macierzystą LKZA, czyli lotniskiem Zábřeh między miastami Opawa i Ostrawa.
Latają samolotami wyprodukowanymi przez morawską fabrykę w czasach jej największej świetności, Zlin Z-226 i Z-326. Te maszyny nie są już dopuszczone do lotów akrobacyjnych. Formacja stawia sobie za cel jak najdokładniejsze i oczywiście jak najciaśniejsze wykonanie pokazu.
Firebirds
Zespół: Firebirds
Kraj: Polska
Statek powietrzny: Extra 330
Ilość statków: 3
Ogniste ptaki powstały w 2011 r. Grupa lata trzema samolotami EXTRA 330. Bazą grupy jest lotnisko w Łososinie Dolnej.
Iskierka
Zespół: PZL M26 Iskierka
Kraj: Polska
Statek: PZL M26 Iskierka
Samolot szkolno-treningowy opracowany w WSK-Mielec w 1981 roku. W jego konstrukcji użyto wiele elementów z samolotu PZL M-20 Mewa. Iskierka jest wolnonośnym dolnopłatem, wyposażonym w chowane podwozie. Układ pilotów – tandem (kabina ucznia z przodu). Konstrukcja jest metalowa z elementami kompozytowymi.
Projekt opracowany w 1981 roku pod kierownictwem mgr inż. Krzysztofa Piwka. Pierwszy prototyp został oblatany w lipcu 1986 roku. W 1994 roku dostarczono 20 egzemplarzy do USA. Głównym przeznaczeniem Iskierki był trening pilotów wojskowych (szkolenie wstępne oraz selekcyjne) oraz cywilnych (szkolenie podstawowe, nawigacyjne, akrobacja lotnicza). Dwa samoloty M26 zostały około 2001 roku nabyte przez siły powietrzne Wenezueli.
M28
Zespół: M28
Kraj: Polska
Statek: M28
M28 Model jest samolotem klasy STOL posiadającym możliwość startu i lądowania z nieutwardzonych lądowiskach gruntowych. Jest to dwusilnikowy, zastrzałowy oraz całkowicie metalowy górnopłat. Posiada podwójne usterzenie pionowe z trójkołowym stałym podwoziem, ze sterowanym kołem przednim.
Harvard
Zespół: T-6 Harvard
Kraj: Polska
Statek powietrzny: T-6 Harvard
T6 Harvard to amerykańskie samoloty szkoleniowe, bardzo popularne podczas II wojny światowej.
Hatz
Zespół: Hatz Classic
Kraj: Stany Zjednoczone
Ilość statków: 1
Statek powietrzny: Hatz Classic
Prędkość przelotowa wynosi 185 km/h co sprawia, że Hatz Classic może być śmiało porównywalny z bardziej potężnymi dwupłatami jak chociażby Boeing Stearman.
Kadłub Hatza wykonany jest ze stali, podczas gdy jego skrzydła są konstrukcji drewnianej pokrytej płótnem. Hatz jest w stanie wykonywać podstawowe figury akrobacyjne, w tym pętle i beczki.
YAK
Zespół: YAK-3M
Kraj: Polska
Statek: YAK-3M
Liczba statków: 1
Yak-3M to oznaczenie repliki Yaka-3. W przeciwieństwie do oryginału nie posiada ona uzbrojenia, wyposażona jest natomiast w nowocześniejszą awionikę. Historia tego radzieckiego warbirda sięga pierwszej połowy lat 40-tych XX wieku.
To jeden z najmniejszych i najlżejszych myśliwców wykorzystywanych podczas II wojny światowej. Zwrotny, niezawodny, a jednocześnie łatwy w utrzymaniu, charakteryzujący się wysokim stosunkiem mocy do masy. Yaki-3 znajdowały się także na wyposażeniu ludowego Lotnictwa Polskiego.
Boeing Stearman
Zespół: Boeing Stearman
Kraj: USA
Statek: Boeing Stearman
Liczba statków: 1
Egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 to wersja zbudowana dla Marynarki Wojennej o oznaczeniu N2S-3. Samolot opuścił fabrykę w Wichita 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła 6.591 $ (odpowiednik ok. 100.000 $ w dzisiejszej walucie).
W listopadzie 1946 roku Stearman został przekazany do War Assets Administration, czyli odpowiednika Agencji Mienia Wojskowego, która w krótkim czasie wystawiła go na sprzedaż. Kilka miesięcy później samolot został odkupiony od WAA przez firmę Desota Flying Service. Na potrzeby lotów agrolotniczych w Teksasie wyposażono go w zbiornik na chemikalia, większy silnik oraz metalowe śmigło.
W listopadzie 2013 roku samolot został zakupiony przez polskich właścicieli. Specjalistyczna firma z okolic Chicago rozłożyła i przygotowała Stearmana do transportu w kontenerze. Wiosną 2014 roku kontener był w Polsce. 25-ego kwietnia został wykonany oblot techniczny, a samolot zarejestrowano jako najstarszy w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych.
TS-8 Bies
Zespół: TS-8 Bies
Kraj: Polska
Ilość statków: 1
Statek powietrzny: TS-8 Bies
PZL TS-8 Bies, to dwuosobowy całkowicie polski samolot szkolno-treningowy skonstruowany w Instytucie Lotnictwa przez zespół inż. Tadeusza Sołtyka, oblatany 23 lipca 1955. Użytkowany głównie przez polskie lotnictwo Wojskowe w latach 1958 do 1977. Następnie przekazywany do cywilnych jednostek w tym aeroklubów realizujących wstępne szkolenie pilotów na zlecenie armii. Wyprodukowano łącznie niespełna 250 sztuk tego udanego i lubianego przez pilotów i techników samolotu.
Prezentowany egzemplarz opuścił fabrykę PZL Mielec w 1959 roku i latał w wojsku w obecnym malowaniu z numerem bocznym 0929. Pozyskany przez członka Aeroklubu Elbląskiego jako egzemplarz „pomnikowy” w bardzo złym stanie technicznym. Wyremontowany w 2009 roku wielkim wysiłkiem pomysłodawcy przy udziale Warsztatu Lotniczego TZL Henryka Wickiego wraz z zespołem.
SB Lim-2
Zespół: SB Lim-2
Kraj: Polska
Ilość statków: 2
Statek powietrzny: SB Lim-2
SB Lim-2 to produkowana w Polsce wersja samolotu myśliwskiego MiG-15 – radzieckiej konstrukcji, która powstała pod koniec lat czterdziestych ubiegłego wieku. Do tej pory widywany najczęściej w roli pomnika, dziś pod opieką Fundacji Eskadra znów zachwyca publiczność na pokazach. W całej Europie jest zaledwie kilka latających egzemplarzy tego samolotu, z czego w Polsce znajdują się dwa.
CSS-13
Zespół: CSS-13
Kraj: Polska
Statek: CSS-13
Liczba statków: 1
Pierwsze samoloty CSS-13 skierowano do jednostek lotniczych i szkół wojskowych już w 1949. W pierwszej połowie lat 50. XX wieku samoloty CSS-13 stanowiły podstawowy samolot w eskadrach i kluczach łącznikowych wojsk lotniczych. Stosowano wersje: łącznikową wyposażoną w podwójny układ sterowniczy, bombową z wziernikiem w dolnym prawym skrzydle do namierzania celownikiem oraz z zamkami bombowymi pod płatem i umieszczonym na grzbiecie kadłuba, z tyłu za drugą kabiną na stojaku, ruchomym lotniczym karabinem maszynowym.
RWD-8
Zespół: RWD-8
Kraj: Polska
Statek: RWD-8
Liczba statków: 1
Samolot RWD-8 powstał na konkurs na samolot szkolny, ogłoszony przez Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP) pod koniec 1931. Samolot otrzymał układ górnopłatu typu parasol z lekkim skosem płata w celu ułatwienia wsiadania do przedniej kabiny, a do jego napędu dobrano silnik rzędowy chłodzony powietrzem. Projekt ten pobił zdecydowanie wszystkich konkurentów i jesienią 1932 roku LOPP zamówiła dwa prototypy w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych. Samoloty RWD-8 były używane w polskim lotnictwie wojskowym od jesieni 1934, stając się podstawowym typem samolotu szkolenia wstępnego. Używane były w szkołach lotniczych oraz na obozach przysposobienia wojskowego.
AT-4
Zespół: Aero AT-4
Kraj: Polska
Statek: Aero AT-4
Liczba statków: 1
AT-4 to dwumiejscowy, niskopłatowy samolot o całkowicie metalowej, półskorupowej konstrukcji. Rozwijalna konstrukcja powierzchni z owiewkami i osłonami wykonanymi z kompozytu włókna węglowego i szklanego. Główna konstrukcja AT-4 wykorzystuje solidne nity zapewniające wytrzymałość, trwałość i bezpieczeństwo.
Ochrona antykorozyjna poprzez anodowanie i kadmowanie sprawia, że każdy samolot z serii AT jest odporny na warunki atmosferyczne. Nie jest wrażliwy na promieniowanie UV, wilgotność ani temperaturę.
Tulak
Zespół: Tulak
Kraj: Czechy
Statek: Tulak
Liczba statków: 1
Tulak UL – samolot ultralekki w układzie zastrzałowego górnopłatu o bardzo prostej konstrukcji. Kadłub i usterzenie z kratownicy spawanej z rur stalowych oraz drewniane skrzydła pokryte są ceconitem i blachą. Uznawany jest za replikę (kopię w skali 7/8) brytyjskiego samolotu British Taylorcraft Auster z okresu II wojny światowej (będącego rozwinięciem amerykańskiej maszyny Taylorcraft) i podobnie jak on oferowany jest z silnikiem bokser albo z 4-cylindrowym wiszącym silnikiem rzędowym.
Jest to jeden z najbardziej popularnych samolotów w Czechach. Nazwa „Tulak” oznacza z czeskiego „włóczykij”
AN-2
Formacja: Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła
Kraj: Polska
Statek powietrzny: AN-2
Ilość statków: 1
Antonov AN-2 jest własnością Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła od 2017 roku. Na pokazach lotniczych lata w pokazie solowym oraz w pokazie z zespołem 3AT3 Formation Flying Team.
Dzięki dużemu zaangażowaniu wielu pasjonatów lotnictwa, pilotów, mechaników odnowiono Antka i teraz prezentuje się w pełnej krasie. Egzemplarz Fundacji to tzw. wersja salonowa – w środku został wyłożony alcantrą dla wyższego komfortu lotu, a na pokład może zabrać do 8 pasażerów.
An-2 (przez polskich pilotów nazywany często Antek) jest największym produkowanym seryjnie jednosilnikowym dwupłatowcem na świecie. Przez długi czas dzierżył także tytuł najdłużej produkowanego samolotu świata.
Dromader
Zespół: M18 Dromader
Kraj: Polska
Statek: M18 Dromader
Liczba statków: 2
Samolot rolniczy i do gaszenia pożarów. Jednosilnikowy dolnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej, z 3-kołowym stałym podwoziem z kółkiem ogonowym i zbiornikiem chemikaliów umieszczonym przed kabiną pilota.
Załoga 1 osobowa (pilot), z możliwością przewozu 1 osoby personelu obsługi naziemnej.
DROMADER przeznaczony jest głównie do agrolotniczej obróbki dużych areałów rolniczych (opryski/opylanie upraw i nawożenie) oraz gaszenia pożarów lasów, zarośli i upraw. Samolot wykazuje niezwykle wysoką produktywność i niski koszt obróbki w przeliczeniu na jednostkę powierzchni.
Do chwili obecnej zostało wykonanych 759 samolotów M18, sprzedanych do 24 krajów świata. Ponad 200 samolotów M18 DROMADER zostało wyeksportowane do USA.
Piper Cub
Zespół: Piper Cub
Kraj: Polska
Statek: Piper Cub
Liczba statków: 2
Piper Cub – amerykański lekki samolot szkolno-turystyczny z końca lat 30. XX wieku, dwumiejscowy jednosilnikowy górnopłat ze stałym podwoziem. Podstawowy cywilny model produkcyjny nosił oznaczenie Piper J-3, początkowo: J-2, a wersje rozwojowe: J-4 i J-5.
Pod oznaczeniem Piper L-4 był masowo używany jako wojskowy samolot łącznikowy podczas II wojny światowej. Używany szeroko do wielu zastosowań, był jednym z najbardziej długowiecznych samolotów.
Wiatrakowiec Xenon
Zespół: Wiatrakowiec Xenon
Kraj: Polska
Statek: Xenon
Liczba statków: 1
Firma Celier Aviation wyprodukowała ponad. 100 egzemplarzy tego wiatrakowca. Wiatrakowiec to bardzo atrakcyjna alternatywa wobec podróżowania samochodami czy nawet samolotami. Na krótkich trasach krajowych czas jest porównywalny (dojazd do lotniska, czekanie na odlot, itp.). Jednym z głównych walorów wiatrakowca jest możliwość lądowania prawie w miejscu i startowania na niewielkiej przestrzeni (100-200 m).