reklama

Ważne inwestycje kolejowe na Podkarpaciu! Do Warszawy w 2 godziny?

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Podkarpacie Linia kolejowa numer 58 relacji Łętownia – Rzeszów i linia 632 do Lotniska Rzeszów - Jasionka, to pierwsze dwa szlaki, które będą remontowane, a w przypadku kierunku na Lotnisko, budowane przez Centralny Port Komunikacyjny. Stopniowe remonty mają sprawić, że skróci się czas dojazdu pociągiem do Warszawy.
reklama

Państwowa spółka Centralny Port Komunikacyjny, kierowana przez ministra Marcina Horałę, podpisała w piątkowe przedpołudnie umowę na budowę dwóch linii kolejowych na Podkarpaciu, stanowiących główne szlaki komunikacyjne, do planowanego, nowego portu lotniczego w gminie Baranów pod Warszawą. Umowę z konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i Safege S.A.S o wartości 9,7 mln zł podpisano symbolicznie na peronie rzeszowskiego Dworca Głównego PKP.

Docelowo w ramach realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane. Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości od 160 do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h.


Głównym elementem programu inwestycyjnego CPK jest oczywiście stworzenie szybkiego połączenia całej Polski z Warszawą, ale przy tym powstanie 1 800 km nowych linii kolejowych i modernizacja kilku tysięcy już istniejących linii. To jest stworzenie nowego systemu transportowego Polski i przede wszystkim dostarczenie Polakom możliwości poruszania się po kraju w sposób znacznie bardziej wygodny, szybki i sprawny –

mówił minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dzięki realizacji nowej linii kolejowej znacząco skróci się czas dojazdu z Rzeszowa do Stalowej Woli i Lublina. Poprawi się również dojazd z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Docelowo, po realizacji wszystkich planowanych inwestycji, pociągi relacji Warszawa – Rzeszów pojadą w zaledwie 2 godz. 15 min zamiast dotychczasowych 4 godz.

Projekt ten nie tylko usprawni komunikacje i transport, ale pokaże iż Polska jest krajem nowoczesnym, która rozwiązuje podstawowe problemy gospodarcze, ale ma również aspiracje być w tej najwyższej klasie państw wysoko rozwiniętych dbających o rozwój, komunikacje i transport. Dzisiejsze podpisanie umowy na przygotowanie nowego odcinka kolei dużych prędkości jest tego najlepszym dowodem.

– zaznaczył minister Rafał Weber podczas swojego przemówienia.

 

42-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Łętownia – Rzeszów to pierwsza inwestycja CPK w województwie podkarpackim w ramach tzw. szprychy nr 6, czyli nowej trasy kolejowej, która docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą, Rzeszowem i Sanokiem.

Podczas podpisania umowy z Centralnym Portem Komunikacyjnym na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej nowej linii kolejowej nr 58 i nr 632 byli obecni także: Stanisław Kruczek – członek Zarządu Województwa Podkarpackiego, Teresa Pamuła – poseł na Sejm RP,  Jolanta Sawicka Wicewojewoda Podkarpacki, Maciej Adamczak – prezes zarządu BBF Sp. z o. o.

Przedmiotem umowy jest wykonanie tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej nowej linii kolejowej nr 58 Łętownia – Rzeszów i nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka. Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i Safege S.A.S. Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 9,73 mln zł netto. Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 19 miesięcy.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r. Następnym etapem prac przygotowawczych – po wykonaniu STEŚ – będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r.

Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zaloguj się aby otrzymać dostęp do treści premium

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama